Nee tegen sluiting verzorgingstehuizen

23 mei 2014

Nee tegen sluiting verzorgingstehuizen

Gewapend met actie-kaarten, klemborden, pennen en gehuld in een sandwich-bord om vast de aandacht te trekken, ging een aantal Arnhemse SP-ers op pad. Zij verzamelden de afgelopen weken bijna 900 handtekeningen tegen de voorgenomen plannen van VVD/PvdA om verzorgingstehuizen te sluiten.

Zo'n 800 verzorgingstehuizen moeten sluiten, als het aan Rutte en Asscher ligt. Daar tekent de SP natuurlijk protest tegen aan, want de plannen hebben verstrekkende gevolgen:

• senioren moeten verplicht verhuizen (omdat hun woonplek gaat sluiten)
  • senioren komen niet meer in aanmerking voor een plekje in een verzorgingstehuis
  • werkenden in de zorg gaan hun baan verliezen
  • senioren raken aangewezen op hun kinderen, die veelal noch plaats noch de gelegenheid hebben de zorg voor hun ouders op zich te nemen
  • en mochten kinderen wél de mogelijkheid hebben dan worden de ouderen gekort op hun AOW-uitkering

We verzamelden handtekeningen onder meer op weekmarkten, bij SWOA-instellingen en bij het ROC (opleiding tot verzorgende). De reacties waren (meestal) erg positief. Soms grappig: 'Ik moet er niet aan denken dat m'n schoonmoeder of schoonvader bij ons komt wonen; hoeveel handtekeningen mag ik zetten?' Soms schrijnend: 'Mijn vader moest óók verhuizen; binnen een week was hij overleden.'

In juni vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over deze plannen. Met de 882 handtekeningen die we hebben bijeen 'gesprokkeld' laten veel Arnhemmers weten finaal tegen deze harteloze ideeen te zijn.

We hebben niet elke gelegenheid kunnen aangrijpen om de actie tot een nóg groter succes te laten worden, vooral ook vanwege een gebrek aan deelnemers. Daarom een oproep hierbij: zet je handtekening alsnog online en roep vooral ook anderen op dit te doen, volg de onderstaande link:

Help mee en zorg er voor dat we de 1000 handtekeningen overschrijden!