Provincie moet grootaandeelhouder netwerkbedrijf Alliander worden

3 mei 2014

Provincie moet grootaandeelhouder netwerkbedrijf Alliander worden

De Gelderse SP-statenfractie vindt dat de provincie Gelderland een meerderheidsbelang in netwerkbedrijf Alliander moet nemen. Daarvoor zou zij aandelen over kunnen nemen van Gelderse gemeenten. Dat is belangrijk omdat Alliander de duurste netbeheerder van Nederland is en bovendien heeft aangetoond dat zij buitenlandse avonturen belangrijker vindt dan investeringen in een stabiel netwerk voor de toekomst. Door het aandelenbezit te concentreren bij de provincie kan de provinciale overheid meer invloed uitoefenen op het bedrijf dat het gas- en elektriciteitsnetwerk in grote delen van Noord- en Oost-Nederland beheert.

De provincie Limburg gaat onder 28 Limburgse gemeenten peilen of zij hun aandelen in netbeheerder Enexis aan de provincie willen verkopen. Limburg wil op die manier meer controle over de netbeheerder krijgen. Met het oog op de toekomst wil de Gelderse SP dat het provinciebestuur een dergelijke opkoopregeling voor gemeentelijke aandelen onderzoekt.

SP-Statenleden Alex Mink en Peter Lucassen: “Uitkoop van de Gelderse aandeelhouders zorgt voor vergroting van het aandelenbezit van Gelderland van 44,5% naar ongeveer 53% en dat helpt al een heleboel. Concentratie van het aandelenbezit bij de provincies is beter, want de gemeenten oefenen hun aandeelhouderschap in de regel passief uit. Ze strijken wel de dividenduitkering op maar doen verder alleen mee via koepelclubs zoals een houdstermaatschappijen of een aandeelhoudersvereniging. Ze gebruiken hun stemgewicht amper om het beleid te sturen. Gekkigheid zoals Duitse avonturen kunnen alleen ontstaan wanneer aandeelhouders te weinig sturen.”

Binnen de huidige aandeelhoudersstructuur van Alliander NV zijn ruim 25 Gelderse gemeenten aandeelhouder, vanwege de aandelen in voormalige nutsbedrijven zoals VNB, GAMOG en GGR. Deze voormalige nutsbedrijven gingen via fusies en overnames op in NUON, dat in 2009 werd gesplitst in een geprivatiseerd energiebedrijf NUON Energy en een publiek netwerkbedrijf Alliander.