Stadslandbouw: moestuin voor Voedselbank geopend

14 juli 2014

Stadslandbouw: moestuin voor Voedselbank geopend

SP wethouder Gerrie Elfrink (o.a. Armoedebeleid) heeft woensdag 9 juli het officiële startsein gegeven voor Stadslandbouw aan de Mooieweg in Rijkerswoerd. Op ruim drie hectare grond worden groenten en fruit verbouwd. De helft van de opbrengst gaat naar Voedselbank Arnhem. De andere helft is voor de vrijwilligers, mensen van de Zorgtuin en de sociale werkvoorziening. Zij zullen de moestuin gaan onderhouden.

SP raadslid Desiree Egberts was natuurlijk ook bij de officiële opening van de moestuin aanwezig. Zij nam namens SP Arnhem anderhalf jaar geleden het initiatief voor deze tuin. Egberts legt uit: “Wij zijn als SP altijd betrokken geweest bij de voedselbank. Ik hoorde in 2012 dat er een tekort was aan verse producten zoals groenten. Het is bekend dat mensen in armoede ongezonder zijn en juist dan is goed en gezond eten belangrijk. Verse producten zijn vaak duur, dus dat schiet erbij in als je nauwelijks rond kunt komen. Ik heb toen nagedacht hoe wij de voedselbank kunnen helpen en kwam op het idee van een voedselbanktuin, ik had er weleens van gehoord in een andere stad.” Egberts legde op 18 maart 2013 een motie voor aan toenmalig wethouder Michiel van Wessem. Hij was meteen enthousiast en nam de motie in zijn geheel over. In het uitvoeringsprogramma Armoedebeleid van 30 september 2014 is het initiatief van SP Arnhem terug te vinden.

Uiteindelijk is Stadslandbouw een samenwerking geworden van heel partijen zoals: de Gemeente Arnhem, Presikhaaf Bedrijven, de Tuinmaat, Kweekland, de Zorgtuin, de Dullertsstichting en de Rabobank.