Herverdeling WMO en bijstand treft Arnhem hard

7 oktober 2014

Herverdeling WMO en bijstand treft Arnhem hard

Het Rijk heeft besloten het geld voor WMO beschermd wonen en de bijstand op een andere manier over de gemeenten te verdelen. Arnhem lijdt als gevolg daarvan tweemaal fors verlies. Voor WMO beschermd wonen zal de gemeente binnen enkele jaren structureel 24 miljoen euro minder gaan ontvangen. Op de bijstand krijgt Arnhem ruim 18 miljoen euro structureel minder. Deze mededeling deed wethouder Financiën Martijn Leijsink voorafgaand aan de Politieke Maandag van 6 oktober.

Eerder die dag was de raad al geïnformeerd middels een brief. De Meerjarenprogrammabegroting van de gemeente stond deze avond centraal. Deze begroting heeft door de nieuwe kortingen vanuit het rijk volgens Leijsink 'dramatische effecten op Arnhem'. De SP-fractie reageerde geschokt op het nieuws. SP-fractievoorzitter Cris Lenting: “Wij zijn erg teleurgesteld dat er een herverdelingsmodel is gebruikt dat niet op de werkelijkheid berust. Om de wethouder te citeren: het lijkt wel een fruitautomaat”.

Het budget voor WMO beschermd wonen is begroot op 60 miljoen euro. Door het nieuwe verdeelmodel van Staatssecretaris Van Rijn (PvdA) krijgt Arnhem daarvoor in de plaats 36 miljoen euro. Leijsink noemt het nieuwe verdeelmodel 'ondeugdelijk'. Net als Apeldoorn kent Arnhem van oudsher een onevenredig groot aantal beschermd wonen functies. Dit komt door de aantrekkingskracht van de mooie, natuurrijke omgeving. Er is in de loop der jaren veel import naar de gemeente toegekomen. En daar krijgt Arnhem geen compensatie meer voor.

De effecten van het nieuwe verdeelmodel voor de bijstand maakte Staatssecretaris Klijnsma (PvdA) pas vorige week bekend. De impact is groot, laat wethouder Leijsink weten: “Arnhem is door deze kortingen fors in het nadeel. Dit zet een enorme druk op de bijstand. Bij het nieuwe model voor de bijstand hebben wij vooralsnog geen idee waarom Arnhem zo enorm wordt gekort”.

Het college laat het er niet bij zitten en gaat het protest aantekenen. Leijsink: “Het college grijpt alle middelen aan om het Rijk ervan te overtuigen dat deze maatregelen van tafel moeten”. De gemeente Arnhem kreeg al eerder enkele kortingen voor de kiezen. Ook op de herverdeling van het gemeentefonds is de gemeente Arnhem een nadeelgemeente. Er wordt een nadeel verwacht van 600.000 euro. Al eerder werd als gevolg van een ander verdeelmodel de vrouwenopvang met 2 miljoen euro gekort.

Door: Anette Beumer