SP Fractievoorzitter Lenting aan het woord bij Algemene Beschouwingen

3 november 2014

SP Fractievoorzitter Lenting aan het woord bij Algemene Beschouwingen

In het stadhuis van Arnhem vonden maandag 3 november de Algemene Beschouwingen plaats. Een belangrijke vergadering waarin de gemeentelijke begroting voor 2015-2018 wordt vastgesteld. Voorafgaand aan de stemming kregen de fractievoorzitters van de verschillende partijen het woord. Fractievoorzitter Cris Lenting deed namens de Arnhemse SP het woord. Het hele betoog kunt u hieronder nalezen.

Vanavond ligt de MJPB 2015-2018 voor. De eerste begroting van het Arnhemse college in de nieuwe samenstelling. Als eerste dank aan het college en ondersteunende ambtenaren, voor al het verzette werk.
Laat ik beginnen met de zorgelijke kant van ons verhaal. Letterlijk onze zorgen over de zorg. De ongekend hoge kortingen waarmee we als gemeente geconfronteerd worden, terwijl we taken gaan overnemen van de landelijke overheid.

Het zijn barre tijden voor een groot aantal mensen, of zij nu in de zorg werkzaam zijn of van zorg afhankelijk zijn. Inwoners van gemeenten als Berkelland, Montferland, Leusden en Lochem moeten het binnenkort allemaal zelf maar uitzoeken als het om huishoudelijke zorg gaat. Medewerkers worden na jarenlange trouwe dienst de laan uitgestuurd.

Arnhem maakt hierin gelukkig het verschil, met de instelling van het sociaal noodfonds. Een noodfonds met een voor Nederland ongekend hoog bedrag. Hiermee kunnen we de ergste nood de komende jaren verlichten en een zachtere landing bewerkstelligen. Daar zullen we deze middelen keihard voor nodig hebben. Het is dan ook duidelijk dat de SP deze gelden niet voor voorgestelde lapmiddeltjes gaat gebruiken. Laat de partijen die daarmee komen vooral hun landelijke partij collega's aan de oren trekken. Dezelfde landelijke kopstukken die door hun partijleden overal nog met applaus worden begroet. En, laten we er met zijn allen alles aan doen om die onzalige herverdelingskortingen van tafel te krijgen, anders is het noodfonds binnen een half jaar al leeg.

De SP vraagt nog wel extra aandacht voor laagdrempelige inloop GGZ en ook andere vormen van dagbesteding. Nu onze inwoners langer thuis moeten blijven wonen is het van belang dat zij niet alleen maar thuis achter de geraniums zitten. Voor een mogelijke andere invulling van een GGZ-inloop heeft de SP een motie ingediend.

Lukt het ons in Arnhem om de Gelrepas beschikbaar te maken voor de inkomens tot 120% van de bijstandsnorm. Dit, ondanks de enorme kortingen op het sociale domein, van verantwoordelijk staatssecretaris Jetta Klijnsma. Zij steelt onze gevulde portemonnee en geeft nog een kwartje terug om de politie te bellen. Het aantal mensen en, helaas daardoor ook kinderen, die in armoede leven neemt nog steeds toe. Door deze inwoners de kans te geven toch mee te doen met sport en cultuur voorkomen we dat deze mensen in een sociaal isolement raken.

Het nieuwe plan voor de schulddienst-verlening dat binnenkort voorligt, zal er hopelijk voor zorgen dat de steeds grotere groep mensen die hiervan gebruik maken, beter en sneller geholpen kunnen worden.

Voorzitter,
Inwoners van onze stad pakken ook steeds vaker zelf de handschoen op. Mooie voorbeelden hiervan zijn het bewonersbedrijf Malburgen, Coehoorn Centraal en diverse buurthuizen die in zelfbeheer zijn of komen. De door de SP en andere partijen ingediende motie Buurtwet/buurtrechten, sluit hier mooi op aan. De SP vindt dat mensen veel meer zeggenschap moeten krijgen over hun buurt, hun wijk. Zij weten het beste wat de wijk nodig heeft. Mensen moeten daarbij niet stuklopen op bureaucratie of andere belemmeringen. En daarom is het goed om een aantal rechten en plichten vast te leggen, zodat je burgerinitiatieven een extra impuls geeft en ook daadwerkelijk aan de stad laat zien: jullie mogen niet alleen meepraten, maar ook daadwerkelijk meedoen en met een plan komen.

Dat plannen waarover bewoners van Arnhem hebben meegedacht en soms ook aan mee hebben gewerkt goed uitpakken, zien we bijvoorbeeld in het prachtige park Thialf. Maar ook de invulling van ruimte voor de rivier in Stadblokken/Meinerswijk is een schot in de roos. De nieuwe fietspaden en andere invulling, lokken veel mensen het bijzondere gebied in. De SP kijkt dan ook uit naar de uitbreiding van en verbetering van de toegang van park Klarenbeek.

Waar de SP ook naar uitkijkt, het komend jaar, is de opening van het station, een project dat ondanks de complexe fase waarin de bouw zich bevind, nog steeds op schema ligt. Het gaat verder goed met de woningbouw in Arnhem, door het ingrijpen in het programma op de Saksen Weimar wordt daar nu gebouwd naar de wensen van toekomstige bewoners. Ook groeit daar (ze zijn nog klein) een mooi bos van eiken- en beukenbomen op de plaats waar eerder minder waardevolle coniferen stonden.

Ook nieuwe vormen van woningbouw of woningverbetering slaan aan, gezien het succes van de kluswoningen in st. Marten en de verkoop van de vrije kavels in Schuytgraaf. Arnhem had er de afgelopen week een kleine camping bij.

Het gebied Centrum Oost is gesaneerd en klaar om een mooie nieuwe Arnhemse woonwijk te worden. Ook de grote interesse voor het Paradijsgebied, geeft aan dat Arnhem als woonstad erg in de smaak valt. En, is een mooie aanzet tot de verdere realisatie van Centrum Zuid.

De SP is dan ook blij dat in alle plannen is gewerkt met een goed besef van de realiteit, zo is er in de gehele stad 175.000 m2 kantoren en 75.000m2 detailhandel uit de plannen geschrapt. Hierdoor heeft Arnhem dan wel wat ingeteerd op de reserves, maar is het grondbedrijf technisch klaar voor de toekomst. Daar waar heel veel gemeenten nog op financieel drijfzand leven.

Financieel gaan de Arnhemse huurders er de komende jaren op vooruit. Door de verschuiving van een deel van de lasten van gebruik naar bezit, zullen zij hun lasten zien dalen. Van bezit hebben we genoeg in Arnhem, van gebruik te weinig. Deze maatregel zorgt er voor dat het voor eigenaren aantrekkelijker wordt ook voor gebruik te zorgen, een maatregel die dus ook kan werken tegen de leegstand. Ook de deal die met de Arnhemse woningcoöperaties is gesloten met betrekking tot het verduurzamen van de voorraad is er 1 om trots op te zijn. Het zorgt de komende jaren voor werkgelegenheid en de bewoners van de woningen zullen hun energierekening in de de toekomst sterk zien dalen.

Al met al voorzitter 'zijn het uitdagende tijden', maar de SP heeft vertrouwen in de toekomst van Arnhem en zal zich daar hard voor blijven maken met goede ideeën.