Verdere verkennende gesprekken met VVD en CU

27 oktober 2015

Verdere verkennende gesprekken met VVD en CU

Mededeling namens de Arnhemse coalitiepartijen D66, SP en CDA.
Nadat GroenLinks vorige week de coalitie heeft verlaten, hebben wij de heer Martijn Leisink gevraagd een verkennende ronde te houden onder alle overige fracties in de Arnhemse gemeenteraad. Deze gesprekken zijn afgelopen donderdag en vrijdag gehouden. Maandag is hiervan verslag gedaan aan de huidige coalitiepartijen.

In de gesprekken is verschillende keren gewezen op de mogelijkheid van een minderheidscoalitie, al dan niet met het benoemen van een nieuwe wethouder op de vacante portefeuille. Wij willen echter eerst onderzoeken of tot een meerderheidscoalitie te komen is door het toevoegen van een extra partij die tevens een nieuwe wethouder zal voordragen.

Uit de verkenning blijkt dat alleen een samenwerking met een van de fracties van PvdA, VVD of ChristenUnie zal leiden tot een stabiel stadsbestuur met een zo groot mogelijk draagvlak binnen en buiten de huidige coalitie. Wij hebben besloten geen verdere gesprekken te voeren met de PvdA. Deze partij heeft het afgelopen anderhalf jaar weinig blijk gegeven van steun aan het collegebeleid. Wij zullen enerzijds de VVD en anderzijds de ChristenUnie uitnodigen om met ons nader verkennende gesprekken te voeren.

Namens de fracties van D66, SP en CDA,

Sabine Andeweg