Algemene Ledenvergadering goed bezocht

8 april 2016

Algemene Ledenvergadering goed bezocht

Een goed bezochte ledenavond vond plaats (6 april) terwijl de uitslagen van het raadplegend referendum over de Oekraïne langzaam binnendruppelden. De vergadering stond in het teken van het concept jaarverslag 2015, het concept jaarplan 2016, het financieel jaarverslag 2015, het vertrek van wethouder Alex Mink, vragen aan de fractie en nog enkele bestuurszaken. Helaas ging de geplande bijdrage van Abdurrahman Cetintas over Duurzaamheid niet door vanwege de vragen aan en uitgebreide antwoorden door de fractie en wethouder Gerrie Elfrink.

Onze voorzitter, Diana Kummeling, roept de leden op om ideeën aan te dragen voor het jaarplan 2016. Daarover zal op 21 april a.s. een bijeenkomst belegd worden. Met alle ontvangen inbreng van de leden zal een definitief plan opgesteld worden. Via arnhem@sp.nl is de conceptversie opvraagbaar. Naast eigen plannen zal in 2016 er uitgebreid aandacht besteed worden aan de landelijke actie rond de (gemeentelijke) basiszorg. Het jaar zal ook in het teken staan van de voorbereiding op het Landelijk Partijcongres in januari 2017. De aanstaande nationale verkiezingen werpen hun schaduwen vooruit.

Het conceptjaarverslag 2016 is alleen voor SP-leden beschikbaar via arnhem@sp.nl . In dit verslag is een verkorte versie van het financieel verslag opgenomen. Mocht u het volledige financieel jaarverslag willen ontvangen, dan is een mail aan hetzelfde mailadres voldoende. Het financieel verslag werd, na uitgebreide toelichting door de penningmeester en vragen van de leden,  staande de vergadering goedgekeurd. De penningmeester werd décharge gegeven (ook de kascommissie had het verslag in orde bevonden). Er werd een nieuwe kascommissie gekozen.

De leden namen afscheid van organisatie-secretaris Mathijs Gijsberts. Zijn onregelmatige werktijden (bij de NS) en werkzaamheden voor de SP eisen een te hoge tol. Hij treedt terug, maar blijft actief bij de SP betrokken. Iskander Sweet werd door de ledenvergadering gekozen tot bestuurslid. Hij werkt al een tijdje in het bestuur mee als aspirant-lid en zat daarvoor al aan tafel als vertegenwoordiger voor ROOD. Gabor Scheuer is sinds begin maart 2016 fractie-assistent. De drie heren kregen elk een verantwoorde kweekbak met tomaten cadeau.

Het aftreden van Alex Mink werd door onze tijdelijke fractievoorzitter Jurgen Elfrink toegelicht. De feitelijke aanleiding (het niet tijdig informeren van de raad over een besluit van de Provincie over een steenbreker nabij een woonwijk), de politieke reacties vanuit de oppositie en coalitie en de conclusie (positie is niet meer houdbaar, vertrouwen is beschadigd) kwamen ter sprake. De afdeling betreurt zijn vertrek. Er wordt nu naar een nieuwe wethouder gezocht.

De fractie kreeg vragen over Presikhaafbedrijven, over het taalgebruik in de gemeenteraad, over SWOA en verdringing, de terugbetaling boetes bijstand en het filmhuis Focus.  Gerrie Elfrink lichtte de besluitvorming rond Focus uitgebreid toe, en verwees daarbij ook naar de coalitieafspraken die destijds door de ledenvergadering goedgekeurd zijn.

Enkele SP-leden vroegen ruim aandacht voor de plannen van de gemeente met Stadsblokken-Meinerswijk: waarom is de gemeente zo aan het voorsorteren op het plan van eigenaar KWP (uitvoeren Eilanden 2.0 met veel bebouwing), over het nauwelijks verwerken van ideeën die aangereikt zijn door actiegroep ‘kloppend stadshart’. Zij vroegen de fractie en Gerrie Elfrink om een echt SP standpunt in te nemen in de aanstaande discussie in de gemeenteraad over de uitvoering van de gebiedsvisie. ‘Houd rekening met de bewoners, omwonenden, de unieke rol van dit natuurgebied in de stad. Vergeet niet onze inzet tijdens het participatieproject over het gebied en de keuze van de SP tijdens de verkiezingen voor een nationaal park.’

Aan het eind van de avond bleek dat we landelijk succesvol actie hebben gevoerd: bij het verlaten van het partijhuis was het voor de meeste leden wel duidelijk dat de NEE-stemmers bij het raadgevend referendum over het associatieverdrag met de Oekraïne hebben gewonnen, al was de opkomst laag.