SP doet onderzoek naar sociale wijkteams

11 april 2016

SP doet onderzoek naar sociale wijkteams

De Rijksoverheid heeft om te bezuinigen de zorg anders georganiseerd. Daardoor moeten mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen. Gemeenten zijn verantwoordelijk om ondersteuning te geven aan mensen die zichzelf niet kunnen redden. In Arnhem regelen de wijkcoaches van de sociale wijkteams de hulp die nodig is. De SP vindt dat mensen de hulp moeten krijgen die zij nodig hebben. Bezuiniging mag niet het uitgangspunt zijn. SP-raadslid Paulien Lunter heeft, naar aanleiding van de vele signalen die onze afdeling kreeg, een onderzoek gedaan onder professionals in de zorg.

Met de stijgende gemiddelde leeftijd van de thuiswonende inwoners neemt ook het aantal mensen met een chronische ziekte (b.v. hartfalen, dementie, gevolgen van een beroerte) die hulp nodig hebben toe (zie: www.rivm.nl). Steeds meer mensen vragen hulp aan de gemeente, omdat zij door medische klachten onvoldoende zelfredzaam zijn. De SP krijgt regelmatig signalen van inwoners dat zij te weinig hulp krijgen of dat de hulp wordt verminderd terwijl hun gezondheidssituatie niet is verbeterd.

Zorgverleners met een medische achtergrond, die mensen thuis veelvuldig behandelen/begeleiden en veel te maken hebben met de uitkomsten van indicaties, kunnen als geen ander zien welke maatwerkvoorziening op basis van de gezondheidsklachten nodig is. Daarom is de SP een onderzoek gestart onder deze zorgverleners. De SP wil weten hoe de kwaliteit en deskundigheid van de wijkteams door hen wordt ervaren.

Het onderzoek, de conclusies en aanbevelingen zijn te lezen in bijgaand bestand. Mocht u vragen hebben dan horen wij die natuurlijk graag. Dat kan via arnhem@sp.nl of 06-18963495.