SP steunt stakende conducteurs

25 juni 2017

SP steunt stakende conducteurs

Foto: SP

NS conducteurs staakten maandag 19 juni in Den Haag en Zwolle voor een tweede conducteur op een dubbeldekker (meer veiligheid op de trein) en verbetering van de kwaliteit van het vervoer. Men onderhandelt als meer dan een jaar met de directie van NS, maar er zit geen enkele beweging in. Tijd voor actie dus.

De staking breidde zich afgelopen vrijdag uit naar Arnhem. Tijdens deze werkonderbreking, die duurde van 5.00 uur tot 10.00 uur, verzamelden zich 20 conducteurs op het dak van station Arnhem Centraal. De actie werd georganiseerd en ondersteunt door FNV Spoor. Natuurlijk was SP Arnhem aanwezig om de conducteurs een hart onder de riem te steken.

Tijdens de staking gingen de conducteurs met elkaar in gesprek, onder een genot van een kopje koffie. De gesprekken gingen veelal over de enorme werkdruk en het lage salaris dat daartegenover staat. De FNV woordvoerder sprak de belangstellende menigte toe om de conducteurs een hart onder de riem te steken. De reizigers konden een gratis kopje koffie halen om de veroorzaakte overlast wat te verzachten. Een korte toespraak van de FNV woordvoeder luidde het einde van de staking in. Alle dienstdoende conducteurs meldden zich weer bij hun chef aan. Het treinverkeer heeft nauwelijks geleden onder deze staking en toch hebben de stakers hun punt gemaakt. Eens zien of de directie dit begrijpt.

Edwin van der Burg

Zie ook: