Aanpak ziekmakende huizen nodig

29 maart 2018

Aanpak ziekmakende huizen nodig

SP Arnhem steunt bewoners in strijd om onderhoud van hun woningen. Op meerdere plekken in de stad zijn huurders inmiddels in actie omdat de woningcorporatie niet naar hen luistert.

Veel huizen hebben last van schimmel door vocht. 'Een van de huurders woont er pas drie maanden. Ze heeft alles opgeknapt, netjes geschilderd en behangen. En nu al komen de schimmelplekken door de verf heen. Het behang laat los omdat de muren zo nat zijn,' zegt Sarah Dobbe, bestuurslid van SP Arnhem.

De SP gaat van deur tot deur om met zoveel mogelijk mensen te spreken. Om zelf te horen en te zien wat er aan de hand is. 'Het valt op dat mensen veel gezondheidsklachten hebben. Ze zijn benauwd, hebben hoofdpijn. Kinderen zijn vaak verkouden, hebben klachten met de ademhaling. Sommige ouders lieten hun kinderen ergens anders slapen in de winter, omdat het zo koud en vochtig was in hun eigen huis. Schrijnend,' zegt Dobbe.

De SP heeft bewoners gesteund die op verschillende plekken in Malburgen en Presikhaaf handtekeningen hebben opgehaald. Deze hebben de huurders aangeboden bij Volkshuisvesting. SP Arnhem blijft de huurders uiteraard steunen totdat er een oplossing is.

Lees ook:

Doe mee met het woningonderzoek: