SP Arnhem blij met succes van aanpak schulden

24 april 2018

SP Arnhem blij met succes van aanpak schulden

Sommige Arnhemmers zijn bang om hun post open te maken. Stel dat er een rekening in zit? Het geld voor deze maand is alweer op, nieuwe rekeningen kunnen niet betaald worden. De niet opengemaakte enveloppen stapelen zich op. En daarmee de aanmaningen, de problemen en de schulden ook. Onacceptabel, vindt de SP in Arnhem.

‘Het lukt Arnhem steeds beter grip op problematische schulden te krijgen,’ kopt de Gelderlander op 24 april. Door de Vroeg Eropaf-methode lukt het om problematische schulden te voorkomen. Arnhemmers die hebben meegedaan aan de proef hebben het afgelopen jaar hun schuld fors zien dalen.

‘We voorkomen zo dat Arnhemmers schuld op schuld opbouwen. Heb je eenmaal schulden, dan kom je er steeds moeilijker vanaf. Met alle gevolgen van dien. Geldproblemen veroorzaken weer andere problemen. Geldgebrek ontwricht levens en hele gezinnen,’ zegt Gerrie Elfrink, die als wethouder verantwoordelijk is voor armoedebeleid.

De afgelopen jaren heeft SP Arnhem zich volop ingezet om de tweedeling in de stad te bestrijden. Een succesvolle aanpak van schulden hoort daarbij, en we zijn daarom ook erg blij met deze succesvolle resultaten. Met de SP in het Arnhemse college is er ook ruim één miljoen euro extra vrijgekomen voor het bestrijden van armoede onder kinderen en hebben we malafide schuldhulpverleningsbedrijven bestreden. Dat helpt Arnhemmers uit de schulden te blijven en een menswaardig bestaan op te bouwen.

Bij de Vroeg Eropaf-methode slaan schuldeisers die vaste lasten innen van Arnhemmers de handen ineen. Bijvoorbeeld Menzis, NUON, Vitens, woningcorporaties en de gemeente Arnhem zelf. Daarmee wordt voorkomen dat schulden verder oplopen en wordt er samen met de mensen gekeken naar goede oplossingen van de problemen.

‘Ik ben blij met het resultaat, dat deze aanpak werkt. Maar we zijn er nog niet. Geen enkele Arnhemmer moet in armoede hoeven leven. Daar blijven we ons keihard voor inzetten,’ aldus Elfrink.

Foto: Sarah Dobbe