Zorgen om klimaatarmoede, SP roept op tot aanpak van slechtste huizen

14 juli 2018

Zorgen om klimaatarmoede, SP roept op tot aanpak van slechtste huizen

Deze week kwamen de hoofdlijnen naar buiten van het Klimaatakkoord. Dit was voor de Nederlandse gemeenten aanleiding om te waarschuwen voor klimaatarmoede als de kosten voor schone energie worden afgewenteld op gewone mensen.De SP in Arnhem maakt zich hier al langer grote zorgen over en roept het college op om dit te voorkomen.

‘Iedereen moet overschakelen op schone energie en van het gas af. Maar hoe gaan gewone mensen dat allemaal betalen? Nu al zijn er veel Arnhemmers die in slecht geïsoleerde huizen wonen met torenhoge energierekeningen. Die dreigen straks met nog hogere kosten te worden opgezadeld’, zegt SP-raadslid Sarah Dobbe.

Eerder deed de SP fractie al een voorstel in de Arnhemse gemeenteraad om de slechtste huizen aan te pakken en energiezuinig te maken. ‘Een ambitieus win-win plan. Door het klimaatfonds te gebruiken om de slechtste huizen aan te pakken kan je enorm veel energie besparen, wat goed is voor het klimaat. Maar tegelijkertijd help je mensen van hun hoge energiekosten af, en worden de huizen beter en gezonder om in te wonen,’ zegt Dobbe.

Terwijl de energierekening van gewone Arnhemmers waarschijnlijk fors gaat stijgen vrezen milieuorganisaties dat grote vervuilende bedrijven worden ontzien. ‘Dit is geen klimaatrechtvaardigheid,’ aldus Dobbe. ‘Gewone mensen, ook hier in Arnhem, dreigen flink op te draaien voor de vervuiling van de grote bedrijven.’

De SP is in Arnhem al langer bezig met een woononderzoek en heeft inmiddels in verschillende wijken met vele tientallen Arnhemmers gesproken. Gebrekkig onderhoud en slechte isolatie van de huizen komt in het onderzoek veelvuldig naar voren.