Neem klachten van huurders serieus

27 november 2018

Neem klachten van huurders serieus

Wat doe je als je als huurder in een huis woont met achterstalling onderhoud, met vochtproblemen of met schimmel op de muren? Dan ga je naar de verhuurder en je verwacht dat het snel wordt opgelost. Maar dat werkt helaas lang niet altijd zo. Huurders lopen vaak tegen een muur op bij een verhuurder die zegt dat je 'maar een raampje open moet zetten' tegen schimmel. Of huurders horen nooit meer wat terug.

Dit hebben wij zelf gezien in Malburgen, Presikhaaf, de Laar Oost, en in nog veel meer buurten. We hebben met huurders actie gevoerd om ervoor te zorgen dat de problemen werden opgelost - en met succes!

Maar wat doe je als huurder op al die andere plekken, als de verhuurder jou niet serieus neemt? Dan kan je naar de Huurcommissie. Daar krijgt tweederde van de huurders gelijk. De verhuurder móet dan de problemen oplossen. En gemiddeld wordt de huur met maar liefst 28 procent verlaagd. Omdat de huurders vaak gelijk blijken te hebben, en de verhuurder een loopje met hen bleek te nemen.

De Huurcommissie is een plek waar je als huurder je recht kunt halen. En daarom was het schrikken geblazen toen uit onderzoek van EenVandaag bleek dat de Huurcommissie totaal niet blijkt te functioneren. Klachten blijven massaal veel te lang liggen of worden helemaal niet in behandeling genomen. Mensen kunnen hun recht op deze manier niet meer halen.

Mensen stappen over het algemeen niet voor een wiebelende deurklink of kapotte voordeurbel naar de Huurcommissie. Als ze de Huurcommissie benaderen, dan is er wel vaak wel écht wat aan de hand. Het kan gaan om bijvoorbeeld ongezonde vocht en schimmelproblemen in huis, die ernstige gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Het kan gaan om onterecht hoge huren of huurverhogingen, waardoor mensen in de problemen komen. Deze mensen verdienen een directe oplossing. En hebben daar ook recht op.

Daarom blijven we met huurders strijden voor gezonde huizen en voor betaalbare huren. En we hebben direct het Arnhemse college om opheldering gevraagd over het disfunctioneren van de Huurcommissie.