SP in actie: GifSpot

7 juli 2019

SP in actie: GifSpot

Dagelijks wordt er gif geloosd op de Gelderse rivieren. Elke dag tenminste een keer. Daarom lanceren de Gelderse SP afdelingen de actie GifSpot. De Arnhemse SP bivakkeert daarom samen met andere SP’ers een week lang dag en nacht bij Fort Pannerden, waar we schepen op heterdaad gaan betrappen. Ook worden omwonenden van de rivieren opgeroepen om te melden via de MilieuAlarmlijn van de SP. Tweede Kamerlid Cem Lacin zal de actieweek in Pannerden aftrappen.

SP-kamerlid Cem Lacin: ‘Het is voor bedrijven makkelijker om gif te lozen dan om het op de legale veilige manier te doen en ervoor te betalen. Iedereen weet dat schepen elke dag gif lozen, maar er wordt niet gehandhaafd. Daarom moet er een landelijk verbod komen. Nu en niet ergens over twee jaar pas.’

Ronald Jansen, voorzitter SP Arnhem: ‘De boten varen via de Rijn dwars door onze stad. We willen geen gif op onze rivieren omdat bedrijven winsten willen maken. We moeten de gezondheid van Arnhemmers beschermen.’

Merk jij dat een schip gif ontgast of zie je dat op een andere manier bedrijven een loopje nemen met het milieu en de gezondheid? Meld het dan via de
Milieualarmlijn: sp.nl/milieualarm