Huurders uit Presikhaaf eisen opknappen ongezond huis

18 december 2019

Huurders uit Presikhaaf eisen opknappen ongezond huis

Zo'n 30 huurders uit de Van Kampen-, Van Es- en Van der Goesstraat in de wijk Presikhaaf hebben vandaag een petitie aangeboden bij hun verhuurder Vivare. Hun woningen zijn slecht onderhouden, zitten vol schimmel en er lopen ratten en muizen rond. Vivare weigerde de klachten tot nu toe serieus te nemen. Ze haalden, met steun van de SP, bijna 150 handtekeningen voor het opknappen van hun huis.

Yasmin Deniz, een van de woordvoerders namens de huurders: "Wij willen wonen in een waardig, fatsoenlijk en betaalbaar huis. Maar in plaats daarvan hebben we oude, slecht geïsoleerde woningen vol met schimmel, tocht, vocht en muizen. We worden letterlijk ziek van onze eigen woningen en de onlangs uitgevoerde renovatie heeft problemen juist alleen maar erger gemaakt."

De huurders vragen Vivare al lange tijd de problemen te verhelpen, maar dat doen ze niet. Deniz: "Maar ze vangen wel elke maand ons geld voor de huur, terwijl ze niet leveren als het moet."

De SP heeft de huurders bij elkaar gebracht. SP gemeenteraadslid Sarah Dobbe: "Deze mensen worden letterlijk ziek van hun eigen huis, omdat Vivare hun klachten niet serieus neemt. Voor Vivare is geld belangrijker dan de gezondheid van hun huurders. Deze huurders staan samen op en dwingen verandering af, en ze gaan door totdat ze krijgen waar ze recht op hebben."

Vivare heeft toegezegd binnen twee weken op de petitie te reageren.