Succes: huizen Vivare worden opgeknapt

10 april 2020

Succes: huizen Vivare worden opgeknapt

Foto: SP

De SP heeft met een grote groep huurders van Vivare actiegevoerd. En met succes: Vivare belooft nu de problemen aan te pakken. Huizen met schimmel, vocht, ongedierte zoals ratten en muizen worden na jaren opgeknapt.

De SP organiseerde huurdersbijeenkomsten en haalde samen met de huurders honderden en handtekeningen op. Toen dat nog niet genoeg was, maakten we een zwartboek dat met een grote groep huurders aan Vivare is overhandigd. En nu hebben de ze gewonnen.

‘Sp’ers gingen langs de deuren en hoorden dat de huurders al jaren klaagden over het slechte onderhoud. Telkens dienden ze apart van elkaar klachten in maar ze werden niet serieus genomen door verhuurder Vivare. Maar we organiseerden bijeenkomsten en acties en samen, als een sterke groep, lukt het ineens wel. Geen gesprek meer met een callcentermedewerker, maar nu gaan ze in gesprek met de hoogste baas. Door zich te organiseren worden de problemen opgelost. Actie loont,’ zegt SP-raadslid Sarah Dobbe.

Vivare heeft beloofd de huizen op de knappen, een onafhankelijk bureau gaat de ernstige schimmelproblemen opsporen en oplossen en de communicatie met de huurders zal worden verbeterd. Nadat de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus zijn opgeheven zullen de huizen worden opgeknapt. Dobbe: ‘Natuurlijk zijn we blij met deze beloften. Maar pas als de problemen daadwerkelijk zijn opgelost, de huizen weer gezond zijn om in te wonen, dan vieren we samen met de buurt feest.’

Foto: SP