Vanaf vandaag gaan de afvalcontainers open

1 juni 2021

Vanaf vandaag gaan de afvalcontainers open

Foto: SP

Vandaag gaan de eerste afvalcontainers in Arnhem van het slot! Het afvalbeleid ‘diftar’ leidt tot veel overlast, vervuiling op straat en in de natuur, en plastic dat alsnog in de verbrandingsoven verdwijnt. In het referendum dat we zijn gestart stemde Arnhem dit beleid massaal de prullenbak in. Eindelijk moet er geluisterd worden naar wat Arnhemmers belangrijk vinden. Het college van VVD, GroenLinks, PvdA en toentertijd D66 is teruggefloten.

Containers open! Nu nog voor een normale afvalzak

Is het dan vanaf vandaag ineens anders? Ja, omdat de containers open gaan. Het wordt mensen niet meer onnodig moeilijk gemaakt om hun afval weg te gooien. Maar dat is nog niet genoeg: de openingen van de containers zijn nog steeds zo klein dat er nog geen normale afvalzak in past. De containers moeten dus nog worden vergroot. Dat gebeurt ergens komende maanden pas. Maar gebeuren zal het!

De puinhopen van diftar

Het afvalsysteem dat is opgedrongen aan Arnhem heeft schade aangericht. Mensen die door dit systeem gewend zijn geraakt om afval naast de container te zetten, zullen weer moeten wennen dat het anders kan en moet. Dat zijn de puinhopen van diftar.

De puinhopen van het wanbeleid moeten nog opgeruimd worden. Er zijn in het afgelopen jaar enorm veel extra kosten gemaakt door diftar, omdat het systeem compleet faalde. Die rekening moet nog betaald worden. Deze gemeenteraad wil alle extra kosten van hun wanbeleid helemaal afwentelen op de Arnhemmers. Betaalde een eenpersoonshuishoudens voordat diftar werd ingevoerd nog 181 euro, nu wordt dat ineens 226 euro voor precies hetzelfde systeem als we eerder hadden.

Maar de gemeente rekent ook ineens met hele andere, absurde bedragen om de kosten maar zoveel mogelijk op te jagen. Het herstellen van de trommels zou volgens de gemeente eerder nog 50.000 euro kosten. Opeens rekent de gemeente daar 175.000 euro voor. Voor ‘communicatie’ over de afschaffing van diftar rekenen ze 250.000 euro. Voor de invoering van diftar hadden ze daar ‘maar’ 150.000 euro nodig. Dat is oneerlijk.

De SP heeft voorgesteld om het bedrijfsleven een eerlijk deel te laten betalen van de gemaakte kosten van de puinhopen van diftar. De gemeenteraad wil ons voorstel nog niet overnemen en wil alsnog de Arnhemmer voor alle kosten van hun wanbeleid laten opdraaien, maar daar leggen we ons natuurlijk niet zo maar bij neer.

Hoe verder? De vervuiler laten betalen!

Wij willen een nieuw afvalsysteem dat leidt tot minder vervuiling, waarbij bedrijven die afval aan ons verkopen hun eerlijke deel betalen. Ons afval is een enorm verdienmodel van de verpakkingsindustrie, die daar ontzettend veel geld mee verdient. Eerst wordt afval aan ons verkocht, en daarna betalen we dezelfde industrie om het afval weer te verwerken. Als we dat niet doorbreken dan blijven onze straten en oceanen overspoeld met plastic verpakkingen, waarvan wij helemaal geen keuze hebben om die wel of niet te kopen. We moeten immers eten kopen en dat doen de meeste mensen gewoon in de supermarkt. We moeten de echte vervuilers dus gaan aanpakken. Ook willen we dat ons afval voortaan goed wordt gescheiden via nascheiding. Dat betekent dat machines het afval scheiden - die kunnen dat inmiddels veel beter dan mensen. Steeds meer gemeenten doen dit al, en het is nog goedkoper ook dan de puinhopen van diftar. We willen dat plastic van Arnhemmers niet meer verdwijnt in de verbrandingsoven of in de oceaan.

We zijn er dus nog niet! Maar vandaag wordt de eerste stap gezet om de puinhopen van diftar op te ruimen.