SP succes in de Arnhemse gemeenteraad

1 september 2021

SP succes in de Arnhemse gemeenteraad

Onze fractie heeft afgelopen periode samen met de afdeling hard gewerkt, en verschillende van onze voorstellen zijn vlak voor de zomerperiode aangenomen.

• Bij de gemeente werken schoonmakers en cateringmedewerkers, die niet in dienst zijn van de gemeente. Zij werken vaak tegen slechtere arbeidsvoorwaarden dan hun collega's die wel in dienst zijn van de gemeente. Op ons voorstel krijgen zij een aanbod om ook bij de gemeente in dienst te gaan.
  • De gemeente kan veel meer doen om Arnhemse gedupeerde gezinnen van het kinderopvangtoeslagenschandaal te helpen. De SP zit er bovenop, waardoor we nu weten dat het om honderden gezinnen in Arnhem gaat. Al eerder was het voorstel aangenomen om schulden van deze gezinnen bij de gemeente kwijt te schelden, en nu is ook ons voorstel aangenomen om de schulden van de gedupeerde ouders bij de Belastingdienst over te nemen.
  • Sekswerkers mochten, net als vele andere beroepen, hun werk door corona niet doen. Daardoor hadden zij geen inkomsten meer, tegelijkertijd vielen zij buiten bijna alle regelingen voor inkomensondersteuning. Daar komt door ons voorstel, met terugwerkende kracht, verandering in.
  • Het gemeentebestuur wil de kosten van de verplichte ID-kaart met 128% laten stijgen. Onder druk van onze petitie met ruim duizend handtekeningen, en alle aandacht die daarvoor is gekomen, is alvast besloten om de prijsverhoging voor mensen met de laagste inkomens in Arnhem niet door te laten gaan. Maar dat is nog niet genoeg: we gaan door totdat de hele oneerlijke prijsverhoging van tafel is. Als je nog mensen kent die niet hebben getekend? Dat kan nog steeds: Link