Eerste stap gezet om boete op samenwonen af te schaffen

9 december 2021

Eerste stap gezet om boete op samenwonen af te schaffen

De kostendelersnorm verscheurt gezinnen. ‘We moeten af van deze boete op samenwonen. We zijn daarom blij dat in Arnhem nu een eerste stap wordt gezet om dit af te schaffen. We zijn tegen deze onmenselijke behandeling van mensen in de bijstand,’ zegt SP raadslid Sarah Dobbe.

De kostendelersnorm betekent dat als mensen samenwonen ze worden gekort op hun inkomen. Deze korting leidt vaak tot schrijnende situaties. Kinderen moeten noodgedwongen het huis uit, of gaan het huis uit omdat ze hun ouders niet in armoede willen storten. Mensen die willen samenwonen durven die stap niet te zetten.

Een landelijk meldpunt van de SP over de bijstand leverde veel schrijnende verhalen op. Ongeveer 40 procent daarvan ging over de kostendelersnorm. ‘Een gehandicapte dochter die gedwongen het huis uit moet omdat ze 21 jaar is geworden. Kinderen die mantelzorger zijn voor hun ouder en die niet thuis kunnen blijven wonen. De boete op samenwonen heeft onmenselijke gevolgen,’ zegt Dobbe.

‘Het is dubbel problematisch omdat we midden in een wooncrisis zitten. Er is een enorm tekort aan betaalbare huizen, dan moet je vooral stimuleren dat mensen samenwonen, in plaats van de druk op de huizenmarkt verder verhogen,’ zegt Dobbe. Volwassen kinderen die noodgedwongen het huis uit moeten kunnen in grote problemen komen vanwege het huizentekort, worden daardoor afhankelijk van anderen, komen in de schulden, soms met dakloosheid tot gevolg.

Door het SP voorstel wordt nu een proef gestart om de boete op samenwonen tijdelijk af te schaffen. Dobbe: ‘We strijden door totdat de boete helemaal van tafel is.’

Lees hier het artikel hierover dat eerder verscheen in de Gelderlander.