Arnhem krijgt een nieuw museum: over schimmel

27 januari 2022

Arnhem krijgt een nieuw museum: over schimmel

Foto: SP

In Arnhem wordt op 5 februari een nieuw museum geopend. Het museum is volledig gewijd is aan de schimmelhuizen van Arnhem. ‘Eén op de drie kinderen groeit op in een ongezond huis. Ook in Arnhem. Als je niet zelf in een schimmelhuis woont is dat moeilijk voor te stellen. Met deze expositie willen we laten zien hoe schimmelhuizen eruit zien en wat het met Arnhemmers doet. Dit museum is voor Arnhemmers en gaat over Arnhemmers,’ zegt Gerrie Elfrink, fractievoorzitter van de Arnhemse SP. De SP is initiatiefnemer van het schimmelmuseum en wil hiermee aandacht vragen voor een probleem dat vele Arnhemmers raakt.

Ongeveer 40% van de huurwoningen gebouwd vóór 1960 heeft vocht en schimmel. Dat geldt ook voor een op de 5 koopwoningen van die leeftijd. Kinderen die opgroeien in een ongezond huis lopen tot 4,3 keer meer risico op gezondheidsproblemen, zoals astma, eczeem en luchtwegaandoeningen. ‘Dat zijn schrijnende aantallen. Het probleem is al veel langer bekend bij verhuurders en de gemeente, en toch wordt het niet opgelost. Nog steeds wordt tegen bewoners gezegd dat ze maar een raampje moeten openzetten, terwijl dat helemaal geen oplossing is omdat het probleem zit in de huizen,’ zegt Elfrink. De SP voerde in de afgelopen jaren op verschillende plekken in Arnhem actie samen met huurders voor onderhoud aan de huizen. In een aantal zwartboeken werden honderden meldingen gebundeld uit Presikhaaf en diverse buurten in Malburgen.

De problemen in Arnhem met schimmelwoningen zijn het ergste in de wijken waar energiearmoede ook het hoogst is. Een slecht geïsloeerd huis leidt tot een hoge energierekening, en mensen met een laag inkomen kunnen de rekening niet meer betalen. In de Geitenkamp leeft 21,5% van de bewoners in energiearmoede, in Malburgen 17,4%, in Het Broek 14,3%, in Presikhaaf-West 15%, en in Klarendal 13%. Het verschil tussen wijken is groot: in de rijkere wijken zoals de Hoogkamp leeft 1,5% in energiearmoede en in Schaarsbergen 1,9%.

Met het schimmelmuseum start de SP in Arnhem ook een actie om de gemeente op te roepen schimmelwoningen in Arnhem aan te pakken. Elfrink:‘De gemeente moet veel meer doen om de schimmelwoningen in Arnhem op te sporen, en ervoor te zorgen dat deze slechtste woningen worden opgeknapt als mensen dat zelf niet kunnen. Slechte verhuurders moeten worden aangepakt en mensen met een koophuis moeten worden ondersteund, als het hen zelf niet lukt om het huis goed te isoleren en de schimmel aan te pakken. Dat is niet alleen beschaafd omdat het om de gezondheid van mensen gaat, maar ook goed voor de energierekening en het klimaat.’

Het schimmelmuseum is op 5 februari tussen 11 en 15 uur gratis te bezoeken bij de Grote Markt, op 12 februari bij de markt op de Geitenkamp en op 19 februari bij de Drieslag in Malburgen. Tekenen tegen schimmelwoningen kan je hier.