SP Arnhem voert unieke opkomstcampagne – met buurtprijs

25 februari 2022

SP Arnhem voert unieke opkomstcampagne – met buurtprijs

In Arnhem kunnen buurten een prijs winnen als ze naar de stembus gaan. De SP organiseert een buurtfeest voor de Arnhemse buurt waar de opkomst tijdens de komende verkiezingen het meeste stijgt. ‘Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen ging de helft van de Arnhemmers naar de stembus. Maar dit was erg scheef verdeeld: in de Burgemeesterswijk en de Hoogkamp stemde ruim 70 procent van de mensen, maar in wijken als Malburgen was dit slechts een derde en in bepaalde buurten van Presikhaaf en het Broek ligt dit nóg lager. We willen niet dat deze buurten in onze democratie worden vergeten,’ zegt SP-lijsttrekker Gerrie Elfrink.

De buurt met de grootste stijging ten opzichte van de vorige gemeenteraadsverkiezingen wint een buurtfeest dat georganiseerd wordt door SP Arnhem. Alle buurten waar bij de vorige verkiezingen minder dan de helft van de mensen ging stemmen kunnen meedoen. ‘Met deze ludieke campagne willen we mensen in deze tijd van verdeeldheid verbinden en de democratische betrokkenheid vergroten. Dan kunnen we ervoor zorgen dat het feest van de democratie op 14, 15 en 16 maart door heel Arnhem gevierd wordt en niet slechts in enkele wijken van de stad,’ aldus Elfrink. De SP kijkt voor de uitslag alleen naar de opkomstcijfers, niet naar de uitslag van de verkiezingen. ‘Het maakt voor de uitslag dus niet uit op welke partij wordt gestemd, áls er maar wordt gestemd. Hoewel we natuurlijk hopen dat veel Arnhemmers op de SP zullen stemmen.’

Dat in sommige buurten driekwart van de mensen niet gaat stemmen moet de politiek zich aantrekken. Doordat deze buurten in de afgelopen jaren zijn vergeten, zijn mensen in deze buurten niet alleen afgehaakt in de democratie, maar ze zijn tot afgehaakt gemaakt, vindt de SP. ‘Het vertrouwen in de overheid is lager dan ooit. Dat heeft de politiek ook aan zichzelf te danken, door bijvoorbeeld het landelijke toeslagenschandaal, maar ook door wat hier in Arnhem is gebeurd. Kijk naar Diftar dat vanuit het gemeentehuis werd doorgeduwd, terwijl de stem van veel buurten compleet werd genegeerd. Of de Whemedreef in Malburgen, waar inspraak van de buurt opzij werd geschoven en de gemeente allemaal woontorens wilde neerzetten. De buslijn die ondanks protest uit Klarendal verdwijnt. Slechte huizen die niet worden opgeknapt. Als je in een vergeten buurt woont, dan is het niet gek dat je vertrouwen verliest.’