Weg met de boete op samenwonen

13 maart 2022

Weg met de boete op samenwonen

De SP wil helemaal af van de kostendelersnorm in Arnhem. Dat voorstel doet de partij vandaag, naar aanleiding van nieuws dat dat in Rotterdam ook is gelukt. ‘De participatiewet is totaal mislukt. In plaats van mensen te helpen, helpt het mensen in de problemen. De kostendelersnorm is een boete op samenwonen. Het leidt tot schrijnende situaties en draagt bij aan de woningnood in Arnhem. We moeten er vanaf,’ zegt SP raadslid Sarah Dobbe.

In Arnhem komt op initiatief van de SP al een proef met het tijdelijk opschorten van de kostendelersnorm. Vandaag bleek dat Rotterdam als eerste gemeente de kostendelersnorm volledig afschaft. Dat voorbeeld wil de SP in Arnhem nu volgen.

Uit een rapport van een meldpunt van de SP over de bijstand blijkt dat 38% van de melders aangeeft dat er sprake is van een schrijnende situatie die verband houdt met de kostendelersnorm. Ouders voelen zich genoodzaakt om hun kind de deur uit te zetten of kinderen vertrekken om hun ouders niet in armoede te brengen. Een gehandicapte dochter die liever thuis zou blijven, maar moet vertrekken op haar 21e verjaardag. Of een zieke ouder waarbij het mantelzorgende kind noodgedwongen moet vertrekken.

‘De overheid zou er voor mensen moeten zijn, in plaats van deze problemen te veroorzaken. Daarom moeten we zo snel mogelijk van die slechte kostendelersnorm in Arnhem af,’ zegt Dobbe.