SP Arnhem presenteert omvangrijk sociaal noodplan

27 september 2022

SP Arnhem presenteert omvangrijk sociaal noodplan

‘Een antwoord op de prijsstijgingen, de exploderende armoede en de groeiende schuldenproblemen’

Steeds meer Arnhemmers komen in de problemen door de gestegen rekeningen. Zij zien de kosten van de dagelijkse boodschappen, benzine, energie, de huren enorm stijgen. In plaats van in te grijpen verhoogt het stadsbestuur belastingen en kosten voor Arnhemmers. Ook is duidelijk dat de lokale maatregelen voorgesteld door dit stadsbestuur slechts een beperkte groep Arnhemmers bereiken. Wat de maatregelen van het kabinet voor mensen gaan betekenen blijft ook nog onduidelijk, en deze zullen pas in het komende jaar ingaan. Daarom presenteert de SP een omvangrijk sociaal noodplan voor Arnhem. Het noodplan, met 12 voorstellen, wordt woensdag in de gemeenteraad van Arnhem besproken.

‘Wat heb je aan een stadsbestuur als ze er nu, in deze crisis, niet voor Arnhemmers zijn? Ze lijken totaal niet te zien hoe Arnhemmers in de knel komen door de gestegen rekeningen, hoe de sportclub worstelt en hoe de Arnhemse bakker dreigt de deuren te moeten sluiten. Er ligt een half plan van het college dat veel te laat is gekomen. Tegelijkertijd verhogen ze lokale belastingen en kosten voor Arnhemmers. Absurd, dat kunnen mensen nu niet betalen. Die kostenverhogingen moeten direct van tafel. Heel veel mensen kunnen niet langer meer wachten totdat er wordt ingegrepen, en daarom komen we nu zelf met dit plan,’ zegt SP-fractievoorzitter Gerrie Elfrink.

Het plan van de SP kent 12 voorstellen. Huisuitzettingen en het afsluiten van energie bij mensen die door de gestegen kosten de rekening niet kunnen betalen worden gestopt. Een grotere groep krijgt de energietoeslag om de kosten te kunnen betalen. De belastingen en lasten die zijn verhoogd, zoals de lokale woonbelasting en de prijsverhoging van de Arnhemse ID-kaart, worden teruggedraaid. Arnhemmers krijgen een belastingteruggave van de afvalbelasting, zodat er per direct weer financiële lucht komt in gezinnen. Lokale bedrijven en verenigingen worden ondersteund. En slechte energieslurpende huizen worden met spoed opgeknapt.

De SP betaalt deze ingrepen door de kosten van het opknappen van het Stadstheater te verlagen. ‘Het Stadstheater moet gerenoveerd worden, maar dat hoeft niet op een megalomane peperdure manier zoals ze dat nu willen, dat kan ook op een normale manier en tegen veel lagere kosten. Hiermee kunnen tientallen miljoenen worden bespaard,’ zegt Elfrink. Ook draait de SP de belastingverlaging voor huisjesmelkers terug. ‘Absurd dat de vastgoedsector van dit stadsbestuur minder hoeft te betalen, maar de belastingen voor mensen worden verhoogd.’

De Arnhemse politiek mag wat de SP betreft ook wat minder geld aan zichzelf uitgeven. De Arnhemse politiek is sinds 2018 steeds meer geld aan zichzelf en aan hun ondersteuning gaan uitgeven, met name bij het college. De kosten voor raad en college dienen op zijn minst weer teruggebracht te worden naar die van 2018. Elfrink: ‘Extra politieke adviseurs en persvoorlichters voor het stadsbestuur zijn echt niet nodig, net zoals die extra wethouders die allemaal geld kosten en niet eens uit Arnhem komen. Het kost de Arnhemmer allemaal geld.’

Ook wil de SP dat de privatisering van het warmtenet wordt teruggedraaid. Dit was een politiek besluit en de politiek kan ook besluiten om dit terug te draaien. ‘Het is niet te verteren dat het Zweeds staatsbedrijf Vattenfal de prijzen met 35procent verhoogt om meer winst te kunnen maken. De eerste helft van dit jaar maakte Vattenfal bijna een miljard euro winst. En Arnhemmers zien daar niks voor terug behalve een enorm gestegen rekening. Energie hoort in publieke handen zodat we er ook democratisch iets over te zeggen hebben. Zoals het nu gaat is fout, pijnlijk en onnodig,’ besluit Elfrink.