SP voert actie bij Vattenfall in Arnhem

14 september 2022

SP voert actie bij Vattenfall in Arnhem

Foto: Roland van der Velden

Woensdagochtend voerden we actie bij Vattenfall in Arnhem. Bij het gebouw, waar Vattenfall ook het warmtenet van Arnhem beheert, hingen we een meterslang spandoek op aan het hek. Daarmee riepen we het bedrijf op de energierekening te verlagen. Het Zweedse staatsbedrijf Vattenfall heeft de prijzen voor energie met 35 procent verhoogd en ook voor het warmtenet moeten Arnhemmers meer betalen.

Veel mensen komen diep in de problemen door de gestegen kosten. Vattenfall maakte in de eerste helft van dit jaar maar liefst 990 miljoen winst. De energierekening voor gewone mensen met 35 procent verhogen is schandalig en immoreel, en ook onmogelijk te betalen voor mensen. Laat Vattenfall die enorme winsten gebruiken om de energierekening te verlagen in plaats van te verhogen.

Energie zou een een basisvoorziening moeten zijn die niet overgelaten moet worden aan de markt. Onze energie is geprivatiseerd. De Arnhemse politiek heeft het warmtenet ook overgelaten aan de markt. Daarmee is alle zeggenschap weggegeven. Onze energie en ons warmtenet hoort thuis in publieke handen. Dan krijgen we de zeggenschap terug, en kan de winst ingezet wordt in het belang van mensen in plaats van winsten voor aandeelhouders.

Aankomende zaterdag doen we deze oproep ook tijdens het PrinsjesdagProtest in Den Haag. Samen met organisaties als de Woonbond, de LSVB, de FNV en sprekers als Ewald Engelen en gedupeerden in het toeslagenschandaal roepen we het kabinet op om dit jaar nog de energieprijzen te verlagen. De Arnhemse SP organiseert een gratis bus naar het protest voor Arnhemmers die mee willen. Wil je mee? Mail dan naar arnhem@sp.nl