SP Arnhem in actie voor betaalbare woningen

22 mei 2024

SP Arnhem in actie voor betaalbare woningen

Foto: SP

SP Arnhem heeft vrijdag 17 mei een groot spandoek onthuld bij de Rosendaelsche Golfclub met daarop de vraag ‘Waarom woont hier niemand?’ Met deze actie wil de SP aandacht vragen voor het tekort aan betaalbare woningen, onder andere voor starters en jongeren.

De locatie is bewust gekozen, laat fractievoorzitter Gerrie Elfrink weten: “Het is een politieke keuze hoe de woningnood wordt opgelost. Wij kiezen voor betaalbare woningen zonder andere woningen hiervoor te slopen. Er is een tekort aan woningen en er is duidelijk géén tekort aan golfbanen. Dit zou een uitstekende locatie kunnen zijn.”

Ook Arnhem kent een tekort aan woningen. Zo berichtte De Gelderlander onlangs nog dat jongeren in Arnhem steeds vaker in de knel komen te zitten. Tegelijkertijd kent Arnhem meerdere golfbanen: in Arnhem-Noord, op Papendal en in Arnhem-Zuid. Daarnaast zijn er ook golfbanen op korte afstand en wel in Heelsum, Wageningen en Apeldoorn.

Elfrink: “We zien nu dat het stadsbestuur ervoor kiest om wijken als Malburgen of Kronenburg vol te proppen met woningen. Daarnaast kiest het stadsbestuur ervoor om een mooie wijk als Schaapsdrift te slopen. De SP maakt andere keuzes: Arnhem kan prima met een golfbaan minder.”

De SP wil door deze ludieke actie, met een serieuze ondertoon, ervoor zorgen dat politieke keuzes eerlijker en rechtvaardiger worden. Niet alleen willen ze dat er op andere locaties in de stad wordt gebouwd, ook wil de partij dat de financiering van dergelijke grote projecten eerlijker wordt.

“Dit woningbouwproject wil de SP financieren met een landelijke miljonairsbelasting. In dit plan gaan de 0,3% rijkste Nederlanders 5% belasting betalen over hun vermogen boven de 5 miljoen euro. We laten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, we zorgen voor betaalbare woningen en we laten goede buurten in Arnhem ongemoeid. Dat is eerlijke politiek”, aldus Elfrink.