Drukbezocht Politiek Café ‘Wapens voor vrede?’ in Theater Het Hof

26 mei 2024

Drukbezocht Politiek Café ‘Wapens voor vrede?’ in Theater Het Hof

Foto: Roland van der Velden

Op vrijdagavond 24 mei organiseerde de Arnhemse SP een politiek café met als titel ‘Wapens voor vrede?’. Met sprekers van allure als Sarah Dobbe, Ewald Engelen en Gerrie Elfrink, werd het een drukbezochte avond, waarin vurige pleidooien werden afgewisseld met ontroerende anekdotes en prangende vragen. De Arnhemse SP organiseerde deze avond om “het woord ‘vrede’ weer een plek te geven in het publieke debat”, aldus Noud Roelen, afdelingsvoorzitter van de SP Arnhem. Dit illustreerde Sarah Dobbe, Tweede Kamerlid voor de SP, door te vertellen dat andere partijen het woord ‘vrede’ zelfs niet meer uit weten te spreken in de Tweede Kamerdebatten die zij geregeld met hen voert, met name als het gaat om Oekraïne. Tegelijkertijd werd door de aanwezigen, zowel de sprekers als het publiek, erkend dat het pad naar vrede geen gemakkelijke weg is. Of zelfs bijzonder ongemakkelijk gaat zijn, zo waarschuwde Ewald Engelen, die met zijn vurige pleidooien het publiek wist te betoveren en te prikkelen.

Naast de oorlog in Oekraïne, werd de situatie in Gaza uitgebreid besproken, evenals de rol en het gezag van de Europese Unie. Wat dat laatste betreft waren er breed gedeelde zorgen over de grote rol van de wapenlobby op politici in Brussel. Deze wapenlobby treedt, net als de tabakslobby, niet graag op de voorgrond, maar achter de schermen zijn beide enorm invloedrijk, zo legde Gerrie Elfrink, SP-lijsttrekker tijdens de Europees Parlementsverkiezingen, uit. Elfrink gaf aan dergelijke praktijken te willen ontmaskeren en zo bloot te leggen hoe politici door grote bedrijven worden beïnvloed.

De Arnhemse SP laat weten in de toekomst vaker van dit soort politieke cafés te willen organiseren, met steeds een ander thema dat centraal staat. Op deze manier hoopt de partij een platform te kunnen bieden waarop mensen met elkaar van gedachten kunnen wisselen. “Een sterke democratie heeft het namelijk nodig dat mensen met elkaar van gedachten kunnen wisselen”, aldus afdelingsvoorzitter Noud Roelen. “En dat mag dan soms best eens flink knetteren, zoals vanavond ook het geval was.” De SP kijkt terug op een geslaagde avond in een knus, sfeervol en druk bezocht Theater Het Hof.

Foto: Roland van der Velden