SP LAAKT OPTREDEN PVDD-WETHOUDER VAN DER WEL INZAKE BIOMASSACENTRALE

26 september 2024

SP LAAKT OPTREDEN PVDD-WETHOUDER VAN DER WEL INZAKE BIOMASSACENTRALE

Al in 2019 nam de Arnhemse gemeenteraad in grote meerderheid een voorstel van de SP aan om de biomassacentrale op industrieterrein Kleefse Waard in Arnhem te sluiten. Niet alleen is deze verbrandingsoven ontzettend slecht voor het milieu, ook vormt de uitstoot van giftige gassen een bedreiging voor Arnhemse inwoners. Reden voor de SP om meermaals in actie te komen tegen deze biomassacentrale, zowel in de gemeenteraad als daarbuiten.

Toch heeft de biomassacentrale meermaals de toegestane normen voor uitstoot van onder andere ammoniak, stikstof en fijnstof overschreden. Op 10 september publiceerde De Gelderlander een artikel waarin werd gemeld dat al in maart 2024 bekend was dat de biomassacentrale wederom de uitstootnormen had overschreden. Deze overschrijding werd geconstateerd door de regionale omgevingsdienst, de ODRA, waar de wethouder van Partij voor de Dieren, Marco van der Wel, zitting heeft in Dagelijks Bestuur. Diezelfde PvdD-wethouder is namens het Arnhemse stadsbestuur verantwoordelijk voor het dossier ‘biomassacentrale’ en in die hoedanigheid heeft hij sinds zijn aantreden in 2022 precies niets gedaan om het proces naar sluiting in gang te zetten. Sterker nog: de wethouder was al in 2023 op de hoogte van een eerdere overschrijding, maar hiervan heeft hij de gemeenteraad en de Arnhemse bevolking nooit op de hoogte gesteld. En ook nu kwam de wethouder pas met een brief aan de gemeenteraad en de Arnhemse bevolking nadat een journalist van De Gelderlander berichtte over de te hoge uitstoot (vier keer zoveel als toegestaan).

Dit alles kwam naar voren in een spoeddebat dat de Arnhemse SP-fractie had aangevraagd naar aanleiding van de berichten over de te hoge uitstoot. Dit debat vond plaats op woensdagavond 25 september. Onder druk van de SP moest de PvdD-wethouder schoorvoetend erkennen dat hij de zaak op z’n beloop had gelaten, alhoewel écht fundamentele reflectie op zijn eigen handelen ontbrak. SP-fractievoorzitter Gerrie Elfrink is dan ook niet te spreken over het optreden van de wethouder: “De wethouder informeert de
gemeenteraad niet goed, hij onderneemt geen enkele actie om de biomassacentrale te sluiten en ondertussen hebben Arnhemmers last van te hoge uitstoot, met alle gevolgen van dien. Als SP kunnen we dit optreden van de wethouder alleen maar afkeuren.” Een SP-motie die de wethouder dwingt om voortaan ieder kwartaal aan de gemeenteraad te rapporteren over ‘alle relevante ontwikkelingen met betrekking tot de biomassacentrale’ werd aan het einde van de avond door de gemeenteraad aangenomen.