h

Verantwoordelijkheid in de jeugdzorg

15 september 2016

Verantwoordelijkheid in de jeugdzorg

De verantwoordelijkheid voor jeugdhulpverlening ligt sinds 2015 bij de gemeente. Het doel daarvan is: betere samenwerking van hulpverleners rondom gezinnen én het de-medicaliseren, ontzorgen en normaliseren van de jeugdsector. Volgens de Jeugdwet kan hier bij concrete bedreigingen van worden afgezien. Uithuisplaatsing moet zoveel mogelijk worden voorkomen. In Arnhem regelt jeugdzorg via de wijkteams. De afgelopen tijd heeft de SP meerdere signalen ontvangen van inwoners waarin zij aangeven dat de jeugdhulpverlening dringend voor verbetering vatbaar is.

Recent is een wijkteam ingeschakeld omdat er sprake zou zijn van een onveilige gezinssituatie, het betreft hier een gezin met een baby van 2 maanden. Binnen een paar weken heeft de wijkcoach 11 verschillende organisaties aan het werk gezet die samen met ongeveer 30 verschillende hulpverleners hulp aan het gezin geven. Het betreft niet alleen professionals, maar ook vrijwilligers van organisaties die bij het gezin betrokken zijn. De hulpverleners wisselden zorggegevens uit via een groepsapp. Vervolgens bleek de Raad voor de Kinderbescherming te zijn ingeschakeld. Deze stelde vast dat er van een onveilige situatie voor het kind geen sprake bleek te zijn. Maar het gezin was toen al, onder professionele begeleiding, gevlucht voor alle hulpverleners naar een anonieme tijdelijke verblijfplaats, uit angst om hun kind te verliezen. De inzet van zoveel verschillende organisaties en zorgverleners lijkt daarmee haar doel volledig voorbij te zijn geschoten. Dit is in korte tijd de tweede gezinssituatie in Arnhem waarbij veel hulpverleners zijn ingeschakeld.

Omdat jeugdzorg een nieuwe taak van de gemeente is en het een zeer kwetsbare doelgroep betreft, is het van het allergrootste belang om van eventuele fouten te kunnen leren met als doel de jeugdzorg te verbeteren.

De SP vraagt zich, in dat kader, af hoe een verantwoorde diagnose door een wijkteam kan worden gesteld zonder de medische gegevens van de inwoner(s). Op basis van die diagnose wordt de hulpverlening namelijk ingezet. Op 23 augustus 2015 stelde de SP hierover vragen aan het college. In het Arnhemse SP-onderzoek “Zorg om Zorg” van april j.l. geven zorgprofessionals aan dat de wijkcoach medische kennis mist en dat de werkwijze binnen de teams verschillend is. De SP vindt het belangrijk dat volgens dezelfde kaders en deskundigheid wordt gewerkt. Zo verkleint de kans om signalen te missen en dat draagt bij aan het beoogde hoofddoel: preventie. De op 27 juni j.l. door de SP ingediende moties ”Werken volgens dezelfde kaders” en “Medisch advies basis voor de door de wijkcoach geïndiceerde maatwerkvoorziening” werden door diverse fracties van de gemeenteraad helaas beschouwd als blijk van wantrouwen naar de wijkcoaches. De SP heeft als doel de zorg zo goed en betaalbaar mogelijk te organiseren. Dat kan mede door te leren van evaluaties. En laten nou juist die wijkcoaches zelf aangegeven hebben lerend te willen zijn.

De SP is bezorgd over de uitvoering van de Jeugdwet door de wijkteams. Daarom heeft SP-raadslid Paulien Lunter hierover op 14 september de volgende vragen gesteld aan het college van B&W:

  1. Wie stelt anno 2016 de diagnose op basis waarvan de hulpverlening wordt ingezet en op basis van welke valide, betrouwbare feiten?
  2. Wie is binnen jeugdzorg eindverantwoordelijk voor de ingezette hulpverlening en het resultaat?
  3. Op basis van welke criteria wordt in Arnhem het besluit genomen de Raad van Kinderbescherming in te schakelen en wie worden hierbij betrokken?
  4. De wijkteams in Arnhem werken op basis van één (probleem)gezin, één plan, één regisseur. Kan het college uitleggen wat de meerwaarde is van de inzet van zoveel zorgverleners en organisaties binnen één gezin en hoe dit past binnen de Jeugdwet?
  5. Welke rol heeft het gezin hierin en hoe worden zij ondersteund bij het nemen van beslissingen als zij daar zelf onvoldoende toe in staat zijn?
  6. Welke verbeterpunten ziet het college op basis van de Jeugdwet en de ervaringen tot nu toe om de jeugdzorg in Arnhem te optimaliseren?
  7. Is het college bereid de aanbevelingen uit de diverse evaluatierapporten2 naar de werkwijze van de Arnhemse wijkteams ter harte te nemen?
  8. Welke afspraken zijn er gemaakt over het uitwisselen van zorggegevens tussen de zorgverleners onderling en hoe wordt er voor gezorgd dat dit past binnen de wettelijke kaders?

Zie ook:

Jeugdwet https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-105.html

Jeugdhulp https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jeugdhulp/inhoud/jeugdhulp-bij-gemeenten

U bent hier