SP Arnhem in het nieuws

12 maart 2008

SP Arnhem in het nieuws

de-gelderlander-klein2.jpg

De alleronbekendste mensen van heel Arnhem

De Arnhemse gemeenteraad is halverwege. Twee jaar geleden waren er verkiezingÂen, over twee jaar zijn ze opnieuw. De Gelderlander neemt deze maand de stand van zaken op. Vandaag: hoe bekend zijn de raadsleden?

Fractievoorzitter Gerrie Elfrink van de SP is het bekendste raadslid van Arnhem. Bekendste wetÂhouder is CDAâer Cees Jansen. Dat leert een anonieme, mondelinge enquête onder 150 beÂzoekers van de binnenstad.
Alleen Arnhemmers werden onÂdervraagd en zij blijken hun raadsÂleden slecht te kennen. In totaal wisten de 150 ondervraagden slechts 67 keer een naam van een raadslid te noemen. Dat is nog niet eens een half raadslid per perÂsoon. Om precies te zijn: 0,404 raadslid per respondent.
Van de 67 keer dat een juiste naam genoemd werd, was dat 23 keer de naam van Gerrie Elfrink. â Kom, hoe heet ie ook weer, die kale van de SPâ, hoor je de mensen dan denken. Velen kennen Elfrink van zijn harde standpunt ten opzichte van Vitesse (âDe club moet de geÂmeente tot de laatste cent terugbeÂtalenâ). Sommige geënquêteerden laken hem daarom, maar de meesÂten niet, is de indruk. Opvallend is overigens dat de andere vijf raadsÂleden van de SP nooit door ieÂmand werden genoemd.
De 150 deelnemers kregen ook het verzoek namen van wethouders te noemen. Cees Jansen (CDA) werd het meest genoemd (15 keer), maar RitaWeeda ( PvdA, 14 keer) en Sander van Bodegraven (PvdA, 12 keer) zaten niet ver achter hem.
Jansen wijt zijn bekendheid aan zijn portefeuille. âIk doe Verkeer en Milieu, dat trekt de aandacht.â
Mogelijk is de onbekendheid van wethouder Barth van Eeten (GroenLinks) eveneens de conseÂquentie van diens portefeuille: Welzijn heeft vaak een tamelijk hoog abstractieniveau. âIk doe dit werk ook niet om bekend te worÂdenâ, reageert Van Eeten.
Veel respondenten lijken trots op hun onbekendheid met het lokale bestuur. âVan politiek weet ik ábsoÂluut niets.â Opmerkingen als âze reÂgelen de zaakjes toch onder elkaarâ en âik wil met dat zootje helemaal niets te maken hebbenâ zijn niet van de lucht.
Vaak wijten de ondervraagden hun onwetendheid niet aan hun eigen desinteresse, maar aan laakÂbaar gedrag of kleurloosheid van de politici zelf. Een dame: âDie mensen doen helemaal niks. Als ze eens wat deden, dan kende ik ze misschien wel.â
Ook werd de vraag gesteld welke partijen samen de coalitie vormen. Daarover ging bijna iedereen gokÂken. PvdA en CDA werden het meest genoemd. Maar ook VVD en SP werden vaak opgesomd als coalitiepartner (terwijl die fracties het niet zijn).
âEven kijken, de grote partijen hebÂben de zaakjes natuurlijk onderÂling verdeeld. Dus dat zijn PvdA, CDA en VVD samen in het colleÂgeâ, zei een man. Mis. In plaats van de VVD neemt in Arnhem GroenLinks deel aan het dagelijks bestuur van de gemeente.
Leuk zijn ook de verkeerde namen die werden genoemd. Voor oudÂraadsleden als Dokus Kamevaar, Inez Pijnenburg, Henri Lenferink, Harry Laheij en Jansje Bouman moet het leuk zijn te vernemen dat sommigen in Arnhem ervan uitgaan dat zij nog altijd actief zijn. Burgemeester Krikke werd ook vaak als raadslid genoemd, maar meestal niet in ernst. Eén resÂpondent dacht werkelijk dat zij raadslid is, één dat zij wethouder is. Constant Kusters, leider van de extreem-rechtse Nederlandse Volks Unie, werd door één perÂsoon aangeduid als lid van de raad. Dat is hij niet. Raadsleden die nooit genoemd zijn, moeten wellicht bij zichzelf te rade gaan of zij iets fout doen. Dit geldt des te meer voor de fractieleiders Ine van Burgsteden (CDA) en Addy Plieger (ChristenUnie). Zij leiden in Arnhem hun partij, maar niet een van de 150 ondervraagden noemde spontaan hun naam.
Van het CDA werd geen enkel raadslid genoemd; opmerkelijk voor een coalitiepartij. Opvallend daarentegen is dat alle drie de raadsleden van Zuid Centraal minÂstens een keer werden genoemd.
Gerrie Elfrink vindt het jammer dat de meesten van zijn collegaâs zo onbekend zijn. âHet is slecht voor de werking van de lokale deÂmocratie. Burgers zijn misschien ongeïnteresseerd, maar het is zonÂneklaar dat sommige raadsleden er harder aan moeten trekken.â

Binnen de SP fractie Arnhem gaan we er in ieder geval hard aan werken. De komende zaterdagen staan we weer met een kraam in de stad. De Rijnboog actie krant wordt momenteel verspreid en het weblog van de fractie begint ook te lopen.