Meerderheid voor haven loopt leeg

11 juni 2008

Meerderheid voor haven loopt leeg

Het wordt nu echt serieus tijd om het 'Rijnboog' plan nog eens goed tegen het licht te houden. Er gaan steeds meer stemmen op dat een haven in dit gebied niet de juiste keuze is.

de-gelderlander-klein2.jpg

CDA heeft spijt van haven met sluis

dinsdag 10 juni 2008 | 07:00

ARNHEM - Ieders mond zakte open toen de Arnhemse CDA-leider Ine van Burgsteden gisteravond langs haar neus weg vertelde dat haar partij eigenlijk ook tegen de aanleg van een haven met sluis is. "Dan zit er dus een opening in de collegepartijen", concludeerde oppositiepolitica Addy Plieger (ChristenUnie) meteen.

De coalitiegenoten CDA, PvdA en GroenLinks verhinderden vorig jaar dat er een volwaardig referendum gehouden werd over de vraag of er in de binnenstad van Arnhem een haven moet worden aangelegd. In plaats daarvan initieerden zij een zogeheten 'preferendum', waarbij de burgerij niet tegen de haven kon stemmen, maar wel mocht aanwijzen hoe die eruit moest zien: lang, kort of met een sluis. Het preferendum werd een mislukking (slechts 10,9 procent van de bevolking kwam opdagen). De meeste stemmen waren voor de sluis, waarop de coalitiepartijen zonder verdere discussie besloten die variant uit te voeren.

Gisteravond stond het evaluatierapport dat inmiddels is gemaakt over het preferendum op de agenda van de politiek. Iedereen maakte zich op voor een rondje rituele spijtbetuigingen, en dat kwam er ook, overigens zonder dat de coalitiepartijen hun excuses aanboden. Daar had Plieger om gevraagd.

Maar Van Burgsteden zette ieder op scherp door te verklaren dat haar fractie 'spijt had van het meegaan met die ongeldige sluisvariant'. De uitslag zou namelijk pas bindend zijn bij een opkomst van minimaal 30 procent. Van Burgsteden: "Wij worstelen nog, wij zijn eigenlijk voor kort."

De oppositie reageerde als de bok op de haverkist. "Ik ben blij dat ik openingen zie in het college", zei Plieger, die ook wel wilde weten waar die 'worsteling' van het CDA uit bestond en of die nog gevolgen zou hebben. Ook VVD'er Bernard Tilman eiste dat Van Burgsteden consequenties trok uit haar opvatting. "Dan moet u het hier niet bij laten, maar de sluisvariant echt ter discussie stellen."

Dat wilde een geschrokken Van Burgsteden dan toch ook weer niet. "Nee, nee, het besluit is genomen. Ik mag toch wel zeggen dat we het er eigenlijk niet mee eens waren? Dat in dit dossier eigenlijk alles ongelukkig is verlopen?"

De politiek bespreekt binnenkort opnieuw het evaluatierapport. De oppositie wil het CDA dan opnieuw aan de tand voelen. Tilman: "Dit ontneemt de grondslag aan het college."