Stadsblokken Meinerswijk

25 juni 2008

Stadsblokken Meinerswijk

Nog even iets rechtzetten naar aanleiding van een artikel in de Gelderlander van vorige week. Bij het artikel over de behandeling van het onderwerp âparticipatieproces voor stadsblokken en Meinerswijkâ, was de weergave van de SP inbreng wat kort door de bocht. De SP heeft bij die behandeling eerst de wethouder en de ambtenaren gecomplimenteerd met de invulling van het proces tot nu toe. Daarnaast zijn wij erg blij met de grote belangstelling en betrokkenheid van zeer veel burgers uit Arnhem (en zelfs omstreken). Wat wij echter wel concluderen is dat er veel zorgen zijn rondom het eventueel bouwen in Stadsblokken en/of Meinerswijk. Hiervoor heeft de SP al eerder aandacht gevraagd. Bij de behandeling van de startnotitie voor het burgerparticipatieproces hebben wij zelfs een amendement ingediend waarin wij bebouwing in Meinerswijk op voorhand uitsluiten. Dit omdat er in de gemeenteraad eigenlijk al een meerheid is, die bebouwing van Meinerswijk wil uitsluiten. Het zou dus voor het proces alleen maar zuiverder zijn wanneer dit één van de randvoorwaarden zou zijn. Nu dreigt veel energie van uitvoerende ambtenaren en betrokken burgers verloren te gaan aan een planonderdeel dat al in gevuld kan worden.

Doorkijk Stadsblokken

Hieronder het artikel uit de Gelderlander

de-gelderlander-klein2.jpg

â Poppenkastâ of niet, inspraak gaat verder

dinsdag 17 juni 2008
ARNHEM â âPoppenkastâ, âfopspeenâ. VVD en SP hebben geen goed woord over voor het participatieÂproces voor Stadsblokken en Meinerswijk. Gisteravond in de commissie Stadsprojecten ontspon zich een discussie over wel of niet bouwen in Arnhems groene long.

Aan de orde was een âpolitieke peilingâ over de eerste fase van het open planproces, die in samenÂspraak met de Arnhemse bevolking negen denkrichtingen heeft opgeleverd.
Na de zomer moeten die concreter worden, met als doel een ontwikÂkelingsvisie vóór de jaarwisseling. Duidelijk is dat de burger niet veel voelt voor bouwen in Stadsblokken en nog minder voor bouwen in Meinerswijk.
Een meerderheid van de partijen in de Arnhemse raad wil door met het proces, hoewel steeds duidelijÂker wordt dat ook de voorkeur in de raad gaat naar groen (natuur) en blauw (water) en niet naar rood ( bouwen).
Ook coalitiepartij PvdA liet zich gisteravond nu in die zin uit. Van GroenLinks (voortrekker van het participatieproces) was al bekend dat straks de groenste variant voor Stadsblokken en Meinerswijk zal worden omarmd.
âLaten we dan nu gewoon vaststellen dat er niet wordt gebouwd in Meinerswijkâ, stelde Cris Lenting van de SP voor. VVDâer Bernhard Tilman en Martin van Meurs van Pro Arnhem vielen hem bij. âWe moeten de burger geen fopspeen gevenâ, vindt de laatste.
Het kwam de oppositie op felle woorden van de coalitie te staan. âWe moeten niet tijdens het spel de regels veranderenâ, aldus Erik ter Meulen van het CDA. Esther Kappert (GroenLinks): âMijnheer Lenting, u frustreert dit proces!â

Water Stadsblokken Meinerswijk