Arnhems college heeft gat in hand

6 juli 2008

Arnhems college heeft gat in hand

Afgelopen maandag 30 juni is het zomerreces begonnen. Een periode waarin de Arnhemse gemeenteraad niet vergaderd en iedereen van een welverdiende vakantie geniet. De stad Arnhem staat echter niet stil in deze twee maanden en dus gebeuren er dingen die politieke aandacht vragen.
Zo werd vrijdag 4 juli ineens bekend gemaakt dat de verbouwing van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem bijna twee keer zoveel geld heeft gekost. Het Arnhemse college van B&W zegt ontsteld te zijn en laat weer zien, niet in staat te zijn goed met gemeenschapsgeld om te kunnen gaan. Het baart de SP steeds meer zorgen hoe er met uw en onze centen wordt omgesprongen. Er zijn de afgelopen periode al te veel slechte voorbeelden geweest, zoals het vitesse dossier en Arnhem Centraal. Dit alles belooft niet veel goeds voor al die grootse plannen zoals Rijnboog die nog op het verlanglijstje van deze bestuurders staan. Na het zomerreces zullen we het college maar weer eens confronteren met alle feiten en gaan er vanuit dat voor meer partijen de maat vol is.

Gat in hand
de-gelderlander-klein2.jpg

Miljoenenstrop bij museum

vrijdag 04 juli 2008 | 12:07

ARNHEM - De renovatie van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem is uitgedraaid op een miljoenenstrop. Voor de klus was een budget van 5 miljoen euro beschikbaar; de werkelijke kosten bedragen 9,2 miljoen euro.

Dat hebben burgemeester en wethouders van Arnhem vrijdag bekend gemaakt. Oorzaken zijn een aantal tegenvallers die pas tijdens de werkzaamheden aan het licht kwamen.

B en W zijn 'ontsteld' door de kostenoverschrijding van 4,2 miljoen, die niet tijdig is gemeld, aldus een persverklaring. De hoogte van het bedrag is een onaangename verrassing voor de gemeente, die inmiddels een onderzoek is gestart naar de gang van zaken. Eind augustus moet de resultaten daarvan bekend zijn.

Ontzetting over museumsof

maandag 07 juli 2008 | 16:57

ARNHEM - De hele gemeenteraad, inclusief de collegedragende partijen PvdA, CDA en GroenLinks, zijn ontsteld door het miljoenentekort dat is opgetreden bij de opknapbeurt van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem. ,,Het college heeft onvoldoende regie gevoerd", zegt PvdA-leider Rudi Rikken.
Vrijdag maakte de PvdA-wethouders Sander van Bodegraven en Rita Weeda bekend dat de vorig jaar afgeronde verbouwing van het museum niet 5 miljoen euro heeft gekost, zoals tevoren was afgesproken, maar 9,2 miljoen. De wethouders zeiden daar pas kort tevoren van op de hoogte te zijn gesteld.

Rudi Rikken zegt verbaast te zijn over de onwetendheid van het college. "Dat had er bovenop moeten zitten." Wieneke de Waard (GroenLinks): ,,Het college had dit eerder moeten weten." Ine van Burgsteden: ,,Wij zijn not amused. Hoe kan het dat je al die tijd geen vinger aan de pols houdt?''

De drie collegedragende partijen zeggen het aangekondigde onderzoek te willen afwachten, alvorens eventueel over persoonlijke consequenties voor de wethouders na te denken. Dat zeggen ook de oppositiepartijen Zuid Centraal, D66 en ChristenUnie. ,,We nemen de zaak heel ernstig'', zegt Jan de Wit (D66). De oppositiepartijen Pro Arnhem, SP en VVD (13 van de 39 raadszetels) gaan verder. Zij zouden de wethouders het liefst meteen zien opstappen. Gerrie Elfrink (SP): ,,Al word ik moe van mezelf als ik het me voor de zoveelste keer hoor zeggen. Elke maand is het raak. Laatst nog de mislukte aanbesteding van de stationshal, daarvoor het Vitesse-debâcle, waar we 11 miljoen aan kwijt zijn geraakt, nu dit weer."

Martin van Meurs (Pro Arnhem): ,,Welke stad kan zich zo'n college permitteren? Ze moeten hun biezen pakken, het is een rokende puinhoop.'' Margreet van Gastel (VVD): ,,We zijn toe aan politieke vernieuwing. Met dit stadsbestuur durf ik een project als Rijnboog niet aan."

Overigens heeft de museumkwestie geen invloed op de voorgenomen verhuizing van het museum van de Utrechtsweg naar de binnenstad. De meerderheid (PvdA, CDA, GroenLinks, VVD, D66) blijft voor.

'Rijnboog is niet uit beeld'

zaterdag 05 juli 2008 | 04:07

De extra uitgave van 4,2 miljoen euro voor de renovatie van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem heeft geen gevolgen voor de voorgenomen verhuizing naar het Rijnbooggebied. Dat zegt wethouder Rita Weeda van Cultuur in een reactie op de veel duurder uitgevallen opknapbeurt.

"De inhoudelijke argumenten voor een verhuizing naar de haven, over tien jaar, blijven gewoon overeind", zegt ze.

Bovendien is het geld niet weg, betogen Weeda en haar collega Sander van Bodegraven (Ruimtelijke Ordening). "Gelukkig is het pand van de gemeente en dat pand staat er ook nog als het museum eruit is. We vinden daar gewoon een nieuwe bestemming voor."

Mede onder leiding van oud-directeur Liesbeth Brandt Corstius kwam een lobby op gang om het museum niet te verhuizen. De gemeenteraad besloot echter dat het Museum voor Moderne Kunst onderdeel gaat uitmaken van het cultuurcluster in Rijnboog.

Weeda benadrukt dat de renovatie van het museum een absolute noodzaak was. " Als we niets hadden gedaan, had het museum de deuren moeten sluiten en we willen juist dat het de komende jaren in de aanloop naar de verhuizing meer publiek gaat trekken."

Het 135 jaar oude pand, ooit neergezet als sociëteitsgebouw, kampte met achterstallig onderhoud. De opknapbeurt was bedoeld om te voldoen aan de minimale eisen van brandveiligheid en inbraakbestendigheid.

Dat de operatie zoveel duurder is geworden, is te wijten aan een aantal tegenvallers. Zo verzakte een deel van de stuwwal waarop het museum is gebouwd en bleek de markante (houten) koepel veel rotter dan gedacht. Tijdens de verbouwing dook bovendien een verborgen olietank op.

Toch verklaren die tegenvallers slechts een deel van de gemaakte meerkosten, zegt Van Bodegraven. "Er zijn ook overschrijdingen waarvan niet duidelijk is waar ze vandaan komen. Daar moet het onderzoek duidelijkheid over bieden."

Dat onderzoek moet niet alleen feiten boven water brengen over deze kwestie, het is ook de bedoeling lering te trekken voor de toekomst, aldus de wethouders. Van Bodegraven: "We stonden nu voor voldongen feiten, we hebben niet kunnen bijsturen."