Weer negatief financieel nieuws, de Boei

19 augustus 2008

Weer negatief financieel nieuws, de Boei

Aan het begin van het zomerreces een financieel fiasco, na de vakantie niet veel beter nieuws. Het Arnhemse college krijgt het maar niet voor elkaar om de centen goed te beheren. Links en rechts vliegt het met miljoenen de stadskas uit.

De boei
de-gelderlander-klein2.jpg

Raad baalt, maar wil Boei wel repareren

door Piet Venhuizen dinsdag 19 augustus 2008 | 18:24

ARNHEM - De Arnhemse politiek baalt, maar de opknapbeurt van drugsboot De Boei kan van start gaan. Alleen VVD en D66 zijn faliekant tegen. SP-leider Gerrie Elfrink zegt dat hij de noodzaak tot reparatie niet kan beoordelen.

"De wethouder zegt dat het moet, maar wat is een woord van een lid van dit college nog waard?"

Vorige week werd bekend dat De Boei voor twee miljoen gerepareerd moet worden: zeven ton voor het eigenlijke werk en 1,3 miljoen voor tijdelijke huisvesting en begeleiding van de bewoners op een ponton. De bouwer, die heeft laten weten alleen op te willen draaien voor de zeven ton, had indertijd de ramen verkeerd gemonteerd, waardoor er water tussen tussen de wanden kon lopen.

ChristenUnie, PvdA, CDA, Zuid Centraal, Pro Arnhem en GroenLinks zien de reparatie als een betreurenswaardige, maar onvermijdelijke zaak. "We moeten natuurlijk wel proberen die bouwer voor alle kosten te laten opdraaien", zegt Lea Manders (Zuid Centraal). "Als er morgen een alternatief op het land is voor de drugsboot, dan mag ie van mij verkocht worden", zegt John Veldman (GroenLinks). "Maar zoals bekend is dat alternatief er niet. Dus moeten we repareren. Daar zit niks anders op."

De VVD denkt daar anders over. "We hadden beter een paar villa's kunnen bouwen, als je becijfert wat die boot ons al heeft gekost", zegt partijleider Margreet van Gastel. "Weg met die boot. Die heeft geen bestaansrecht meer na alle debacles. De toekomst is aan kleinschalige hulp. Daar moeten we op inzetten."

Gerrie Elfrink verwijt het college 'dat het geen grip heeft op de projecten waar het mee bezig is'. " De ene week hoor je een wethouder kosten noemen, de volgende week blijken die kosten veel hoger. Wat moet ik dan nog geloven?"