h

Arnhem niet altijd de beste

2 november 2008

Arnhem niet altijd de beste

Het gratis dagblad âDAGâ selecteerde in september op basis van reizigersaantallen 15 van de grootste Nederlandse stations, waarover vervolgens treinklanten hun mening mochten geven. Ook Arnhem behoorde tot deze stations en behaalde als enige een dikke onvoldoende. De uitslag heeft de SP niet verbaast, al vanaf de opening in oktober 2006 stellen wij dat de kwaliteit van deze voorziening beneden pijl is.
Hier nog even wat uitspraken van de toenmalig verantwoordelijk wethouder. De wethouder: âvindt het tijdelijk station heel mooiâ en âover het algemeen is hij ermee tevredenâ.
Hij is en was dan waarschijnlijk één van de weinigen die er zo over denkt, de reizigers zijn het beu, maar zicht op verbetering blijft uit. Het zou het huidige college sieren deze soap rond het station heel snel en voortvarend tot een goed einde te brengen. Voorlopig blijft het nog angstvallig stil en zijn de reizigers de dupe.

Groningen beste station van Nederland

01-11-2008 | Door: Cyril Snijders
DAG-lezers geven Groningen een 8,1 als rapportcijfer.
Bezoekers van DAG.nl hebben station Groningen verkozen tot Beste Station van Nederland. Schiphol eindigde nipt als tweede. Reizigers blijken vooral onder de indruk van de sfeer in het Groningse station, dat dateert uit 1896.

DAG selecteerde in september op basis van reizigersaantallen 15 van de grootste Nederlandse stations, waarover vervolgens treinklanten hun mening mochten geven. Via de website, de mobiele site en door middel van smsâjes namen ruim 2000 mensen deel aan het onderzoek. Groningen haalde het hoogste gemiddelde rapportcijfer: een 8,1, net iets beter dan de 8,0 voor Schiphol.

...

De algemene waardering voor de NS-stations blijkt hoog. Ze kregen een gemiddeld cijfer van 7,2 van het publiek, een ruime voldoende dus.
Verbouwing
De enige echte dissonant in het lijstje is hekkensluiter Arnhem. Met een 4,2 als gemiddelde beoordeling kreeg Arnhem als enige een onvoldoende.

De redenen zijn overduidelijk: De grote verbouwing duurt al jaren en blijft zich voortslepen. Aanvullend probleem is dat de alternatieve routes om op het perron te komen, erg lang zijn. In de reacties wordt flink gefoeterd:

# âDit is geen station! Er wordt al jaren gebouwd maar er is nog steeds geen station. Enorme afstanden moeten worden afgelegd richting de winkels en nog meer richting de bus. En dat voor zo'n belangrijk knooppunt.â (Anonieme reactie)
# âDit is het allerlelijkste en reiziger-onvriendelijkste station dat ik ken. Het blijft zo de komende jaren. Dit hangt samen met de zoveelste niet te verantwoorden en zeer kostbare bouwblunder van de Gemeente Arnhem.â (Joop van de Vate, Velp)

NS-woordvoerder Jonker kent de problemen: âHet is een enorme verbouwing aan een complex gesitueerd station. Probleem is dat we niet anders konden dat mensen via een grote omweg naar de perrons te leiden. Daardoor is ook de afstand tussen trein en bus vrij groot geworden. Voor mensen die er dagelijks gebruik van maken is dat erg vervelend. Gelukkig krijgen ze er straks een prachtig station voor terug, al klinkt dat nu misschien als een schrale troost.â

Stations:          Facilit.   Reisverl.   Sfeer   Bereikbrh.   Gem.
1   Groningen    7,6        8,2           8,3      8,2              8,1
2   Schiphol       8,3        7,8           7,8      8,0              8,0
3   Utrecht         8,4        7,9           7,4      7,7              7,8

..
15 Arnhem        5,3        4,5           4,4      4,6              4,7

lees het hele artikel hier

U bent hier