Hoe staat Arnhem in het softdrugs beleid?

23 november 2008

Hoe staat Arnhem in het softdrugs beleid?

De slotverklaring van de bestuurlijke top drugsbeleid, die afgelopen week werd gehouden, bevatte onder andere het volgende: "Het is noodzakelijk over te gaan tot regulering en beheersing van de achterdeur (productie en handel). Te beginnen met een georganiseerde en gemonitorde pilot." Dat deed mij erg denken aan iets dat we in Arnhem al eerder hebben gehoord.

De VVD burgemeester mevr. Krikke heeft echter nog een andere opstelling, zij wil het huidige beleid handhaven. In Arnhem is nog steeds een uitstervingsbeleid (van 13 naar 8 ) op de coffeeshops van kracht. Dat dit beleid voor sommige ondernemers tot problemen leidt hebben we onlangs kunnen lezen. Zo worden er eisen gesteld als de aanwezigheid van de vergunninghouder.

Krikke blijft voor gedogen

zondag 23 november 2008 | 12:13

ARNHEM - Als het aan burgemeester Pauline Krikke van Arnhem ligt, blijft de situatie rond de aanlevering van softdrugs voor coffeeshops zoals die is. In een enquête van het vakblad Binnenlands Bestuur sprak de helft van Krikkes collega's zich uit voor het legaliseren van de hele keten teelt-aanvoer-verkoop van wiet.

Krikke ziet de huidige oplossing als de beste: gedoogde verkoop, maar illegale aanvoer. Van overlast door coffeeshops is in Arnhem volgens Krikke geen sprake. "Legaliseren van de achterdeur is vanwege de internationale situatie geen oplossing", laat ze via een woordvoerder weten. "Door het bestaan van coffeeshops blijven hard- en softdrugs gescheiden."

88 burgemeesters vulden de enquête in. 54 van hen zijn voor het helemaal legaliseren van coffeeshops, 25 willen net als Krikke blijven gedogen volgens de bestaande praktijk, 9 burgemeesters zijn voor een totaalverbod en 6 burgemeesters gaven hun mening niet.