Leefbaarheid onder druk met het CDA

29 juli 2010

Leefbaarheid onder druk met het CDA

Enige tijd geleden kondigde het college nieuwe regels aan voor het opsplitsen van woningen in het Centrum en de wijken St. Marten en Spijkerkwartier. Een goede zaak, zeker omdat hiermee werk wordt gemaakt van een wens die leeft onder de bewoners uit deze wijken.

Door het steeds maar weer opsplitsen van woningen komt de leefbaarheid in deze wijken onder druk te staan. Intensievere bewoning en de toename van verkeer en de parkeerdruk zorgen ervoor dat de leefbaarheid afneemt.

In plaats dat het CDA deze maatregel toejuicht, roept het op om nog snel woningen te splitsen, voordat de maatregel in gaat. In het schrijven van CDA raadslid Gerben Karssenberg, suggereert hij dat de nieuwe maatregel kleine of eenpersoonshuishoudens benadeelt. Hij gaat daarbij voorbij aan het feit dat ook deze huishoudens een leefbare buurt verdienen. Er zijn in het Centrum en de wijken St. Marten en Spijkerkwartier al voldoende kleine woningen beschikbaar. De maatregel kan er voor zorgen dat het kleine aantal eengezinswoningen niet verder afneemt.

Differentiatie van het woningaanbod is beleid uit de Arnhemse woonvisie. In deze wijken, waar relatief veel kleine woningen zijn, moeten juist ruime woningen worden toegevoegd en moeten ruimere eengezinswoningen behouden blijven. Op deze manier behouden/versterken we de mêleerde samenstelling van deze wijken en daarmee de leefbaarheid.