h

SP stelt art.44 vragen over verhoging aantal goederentreinen door Arnhem

19 september 2010

SP stelt art.44 vragen over verhoging aantal goederentreinen door Arnhem

De regering wil meer personentreinen in de Randstad laten rijden. Daarvoor moeten er 72 tot 106 goederentreinen per dag anders gaan rijden. Die treinen moeten via Gelderland en Overijssel gaan rijden. Nu al hebben mensen langs de spoorlijnen last van de goederentreinen en met de tientallen nieuwe goederentreinen wordt de overlast alleen maar groter. De SP vindt dat die goederentreinen moeten gaan varen: niet meer goederenvervoer per spoor maar via de binnenvaart.

Ook in Arnhem krijgen we veel last van deze extra goederentreinen, omdat de goederentreinen vanaf de Betuwelijn over de IJssellijn (de spoorlijn Elst-Deventer) en dus dwars door Arnhem worden geleid om naar Duitsland te komen. Dit zal leiden tot grote problemen zoals lang gesloten overwegen, last van trillingen en geluid voor omwonenden (vooral 's nachts) en voor het verkeer waar het spoor een hindernisbaan wordt. Dat is slecht voor de gezondheid van omwonenden en voor de leefbaarheid van de wijken.

Vandaar de volgende vragen:

Vraag 1:
Wat is de rol van de gemeente in deze kwestie; is er bijvoorbeeld sprake van overleg o.i.d. met provincie en Rijk, al dan niet via de stadsregio?

Vraag 2:
Is het college het met ons eens dat deze plannen kunnen leiden tot verslechtering van de leefomgeving, door trillingen en geluidhinder?

Vraag 3:

Voor een dergelijke stijging van het aantal goederentreinen geldt dat er ingrijpende maatregelen moeten worden genomen om de overlast te beperken. Welke maatregelen zouden er in Arnhem noodzakelijk zijn?

U bent hier