Op naar een nieuwe werkelijkheid

17 juni 2013

Op naar een nieuwe werkelijkheid

Bij de bespreking van de zogeheten Perspectiefnota in de Arnhemse raad, horen traditiegetrouw ook algemene beschouwingen. Alle partijen krijgen de kans om hun reactie en visie te geven over de richting, de koers, voor de komende jaren. De SP, bij monde van Fractievoorzitter Cris Lenting, sprak de raad toe met onderstaande visie:

Mensen die nu nog denken dat we door nog meer auto’s en TV’s te kopen terug kunnen komen op het economische niveau van 2008, hebben het mis. Word wakker mensen! Welkom in de nieuwe werkelijkheid!

We gaan verder in een nieuwe werkelijkheid. Een werkelijkheid die zich zal kenmerken als een tijd van vele veranderingen. Een nieuwe tijd, waarin, als het aan de SP ligt, menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit opnieuw een belangrijke plek krijgen in onze maatschappij.

Een tijd waarin we dus niét visieloos kille boekhouderssaneringen doorvoeren, waarin we niet afbreken en kapotbezuinigen zoals Den Haag dat voor zich ziet, maar waarin we met een groot aantal creatieve organisaties en betrokken burgers de nieuwe sociale werkelijkheid gaan vormgeven: een nieuwe werkelijkheid.

Neem het vraagstuk rond het betaalbaar houden van de zorg: daar waar VVD en PvdA visieloos snijden in zorg en voorzieningen afbreken, zijn er ook (in de tussentijd) diverse organisaties druk bezig een nieuw perspectief te creëren. Zij nemen de platte organisatie als uitgangspunt, schaffen overbodige bureaucratie af, geven professionals de ruimte (zelfsturing op de werkvloer) en organiseren de zorg daar waar het afgenomen wordt: in de wijk, dichtbij de mensen! Een organisatie als buurtzorg/buurtdienst toont aan dat dit mogelijk is.

Zorg en welzijn

Als wij in Arnhem zouden besluiten de voorgestelde koerswijzigingen uit Den Haag één-op-één over te nemen, dan komen we van een koude kermis thuis. Dat moge duidelijk zijn. Korten op de huishoudelijke zorg (Thuiszorg), op de verpleging en op begeleiding is niet alleen kortzichtig en dom, het is ook nog eens contraproductief. Het resultaat zal zijn dat mensen vereenzamen, verwaarlozen, vervuilen en verarmen. Met minder hulp aan huis, zullen meer mensen naar verpleeghuizen gaan: dat is minder prettig voor mensen die graag thuis willen blijven wonen, maar ook nog eens duurder. Contraproductief dus nogmaals.

Ook het welzijnswerk staat onder druk. De SP vindt het belangrijk dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen (blijven) functioneren, maar Den Haag maakt dat domweg onmogelijk. Willen wij dit toch voor mekaar krijgen, dan zullen we hier oog voor moeten hebben en waar nodig moeten faciliteren. Dat betekent: goede voorzieningen in de wijken waar ouderen elkaar kunnen treffen en ondersteunen. Het betekent ook: aandacht schenken aan de groep GGZ-cliënten die – mits ze de juiste voorzieningen hebben – prima zelfstandig kunnen blijven functioneren.

De SP vindt het belangrijk dat niemand buiten de boot valt. De Arnhemse politiek heeft een verantwoordelijkheid naar alle mensen die afhankelijk zijn van zorg en begeleiding. Dat geldt ook voor die mensen die al problemen hebben en die afhankelijk zijn van de ondersteuning die Arnhem hen biedt met betrekking tot de armoedeagenda.

Tweedeling en Gelrepas

Helaas is er nog altijd een fikse tweedeling in onze stad: teveel gezinnen staan, maatschappelijk gezien, aan de zijlijn. Daarom is het zo belangrijk dat we ons niet blindstaren op de kosten van de Gelrepas, maar dat we kijken naar de waarde ervan! Welke waarde hebben de voorzieningen van de Gelrepas als het gaat om maatschappelijke participatie. Daarbij moet, volgens de SP, de nadruk liggen op de kinderen in deze gezinnen: armoede wordt nog steeds van generatie op generatie doorgegeven.

Een betaalde baan vinden is één van wegen uit de armoede, maar in de huidige omstandigheden is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er, volgens de SP, tal van mogelijkheden om die werkgelegenheid te verbeteren: in diverse sectoren is er toch nog een tekort aan arbeidskrachten en de vergrijzing biedt in een aantal sectoren kansen. Het feit dat de wethuder geen haast lijkt te hebben met het 1100-banenpan is in deze context een fikse tegenvaller. "Wij gaan nog dit jaar (2013) in een grootschalige actie het totale bestand van bijstandsgerechtigden screenen op mogelijkheden richting de arbeidsmarkt." Aldus de wethouder.

Leuk en aardig, maar dit had natuurlijk in 2010 al moeten gebeuren! De woorden "Wij willen in 2013 diverse mogelijkheden voor werken voor de stad verkennen", zijn in de ogen van de SP ook teleurstellend. Waarom nu pas? En wat heeft de wethouder in de tussentijd dan wel gedaan?

Niemand onder het minimumloon

De SP maakt zich ook grote zorgen over de invoering van de nieuwe participatiewet. In Arnhem hebben we een duidelijke afspraak: we laten niemand werken onder het minimumloon! In Den Haag denkt men daar blijkbaar anders over. Dankzij PvdA-staatssecretaris Klijnsma worden uitkeringsgerechtigden verplicht onder het minimumloon te werk gesteld. Dit zou niet moeten mogen en gaat ook nog eens te koste van eerlijke banen in de zorg, het groenonderhoud en de postbezorging. De echte banen verdwijnen en worden uitgevoerd door uitkeringsgerechtigden voor minder dan het minimum. Schandalig. Het kan maar zo zijn dat wij in Arnhem geconfronteerd gaan worden met deze Haagse filosofie. Als het aan de SP ligt wordt dit koste wat kost voorkomen! Verdringing op de arbeidsmarkt, ondermijning van het wettelijk minimumloon en het straffen van welwillende werklozen is wat ons betreft onacceptabel.

Jongeren en jeugdzorg

De Jeugdzorg wordt overgeheveld naar de Gemeente en dat gaat helaas gepaard met forse bezuinigingen. Dit mag echter niet ten koste gaan van de zorg voor de toch al kwetsbare jongeren. Snijden in de bureaucratie van de jeugdzorg mag – waar mogelijk – zeker wel. De beheersdrift en regelzucht in deze sector is, mede door een aantal fikse missers, totaal doorgeslagen. De SP is ook hier van mening dat één professional, met de juiste ondersteuning, de zorg kan verlenen, bij voorkeur in het gezin zelf. Zo gebruiken we het geld dat nog wel is ook op de juiste plek en met het juiste doel: de zorg

voor de jongeren.

Gelukkig kampen lang niet alle jongeren met problemen en is jeugdzorg niet overal nodig. Er zijn echter nog enkele aandachtspunten die ook belangrijk zijn als we het hebben over jeugd en jongeren: schoolgebouwen bijvoorbeeld. Het is van belang dat de jeugd naar school kan gaan in gebouwen die van dusdanige kwaliteit zijn, dat ze uitnodigen tot prestaties! Een gezonde omgeving dus, die niet tot ergernis leidt omdat het eigenlijk een bouwval is. Het speciaal onderwijs voorop verdient hierbij onze onverdeelde aandacht!

Jongeren die net hun studie hebben afgerond komen ook voor een probleem te staan: waar is het werk? Een baan vinden is momenteel voor een grote groep zo goed als onmogelijk. De gemeente kan daar wellicht samen met ondernemers en het onderwijs zelf iets aan doen: zij kunnen handen ineenslaan een alles op alles zetten om deze groep niet onnodig lang aan de zijlijn te laten staan. Een goed initiatief is het herinvoeren van jongerenvouchers, maar ook de Startersbeurs (een initiatief van SP en D66) is zeker een mooi aanvullend instrument. De startersbeurs vraagt veel initiatief van de jongere zelf, maar helpt deze ook zijn of haar competenties verder te ontwikkelen.

Laten wij als gemeenteraad ook al onze mogelijkheden inzetten om vooral die mensen die door allerlei omstandigheden extra afhankelijk zijn van wat wij zoal besluiten, zo sociaal en menswaardig mogelijk te helpen en te ondersteunen.

Laten wij in Arnhem niet in die valkuil van visieloos bezuinigen lopen. Laten we niet kijken wat we om zeep kunnen helpen, maar samen een sociale visie op de toekomst vormgeven: een nieuwe werkelijkheid!