Toekomst van de tippelzone

31 januari 2012

Toekomst van de tippelzone

Tijdens de raadsvergadering gisteren (30 januari) is met grote meerderheid besloten dat de tippelzone voor onbepaalde tijd open blijft. Het project Next Step blijft bestaan en wordt aangeboden aan alle prostituees in de zorgzone. Alleen in uitzonderlijke gevallen worden er nieuwe pasjes verstrekt.

Desiree Egberts, raadslid voor de SP, leverde tijdens de raadsvergadering de onderstaande bijdrage over de zorgzone. Een pleidooi:

Voorzitter,

"Geef ons bestaansrecht, hier knokken wij voor!" Dat is wat Nicole vanuit haar hart zei tegen de commissie in haar pleidooi om de tippelzone, waar ze werkzaam is, open te houden. En dat raakte.

Je kunt haar oproep vertalen met: "Zie ons, wij bestaan!" En tevens als noodkreet. Namelijk: "pak onze familie niet af, wij hebben niks anders, wij hebben elkaar nodig op de baan."

Iedere vrouw heeft zo haar eigen redenen en eigen, vaak zeer traumatische, achtergrond om uiteindelijk in de prostitutie te belanden. Prostitutie is puur overleven en je moet wel heel sterk in je schoenen staan om het vol te kunnen houden.

Sommige vrouwen vertelden me, ook tijdens mijn bezoek aan de tippelzone, dat ze vrijwillig dit werk blijven doen. Dan noemden ze gewenning aan een bepaalde levensstijl, de onafhankelijkheid, het eigen baas zijn ,het geld wat ermee verdient wordt en misschien de macht, nu dus omgekeerd.

Maar hoe vrijwillig is vrijwillig? Als je de hoort over seksueel misbruik in het verleden, kindermishandeling, het vernietigen van de eigenwaarde is het dan werkelijk een kwestie van vrijwillig prostitueren? Zoals je vrijwillig een ander vak zou kiezen? Prostituee word je meestal uit bittere noodzaak, omdat je geen andere manier hebt om geld te verdienen of omdat je ertoe wordt gedwongen. Ik heb niemand horen zeggen: ik vind het werk zelf echt leuk.

En dan worden wij gevraagd een beslissing te nemen over de toekomst van deze vrouwen. Dat vraagt, naar de mening van de SP, eerst om de erkenning dat verslaving en straatprostitutie niet uit te bannen zijn en dat wij op een verantwoordelijke manier moeten omgaan met de vrouwen die nu voor hun levensonderhoud van die zone afhankelijk zijn.

Wij hebben als overheid onder andere als taak om de veiligheid van mensen te waarborgen. Vanuit dit oogpunt bekeken is het goed dat de tippelzone bestaat. Het is veiliger voor de straatprostituee en ook de inwoners van de stad voelen zich veiliger. De stabielere werkomstandigheden en de aanwezigheid van een huiskamer op ze zone, die door de dames echt als meerwaarde wordt gezien, verhogen deze veiligheid evenals de gezondheid van de prostituees. . In Arnhem zijn de voorzieningen en de omstandigheden gecreeerd met daarbij het aanbod van een actief uitstapprogramma, het project Next Step. Daar staat de SP achter. Het recht op gezondheid wordt ook zoveel mogelijk bevordert. Uitstappen is niet gemakkelijk, het vergt een lange adem en doorzettingsvermogen en wij moeten ook niet verwachten dat het iedereen lukt, maar elke kleine verbetering in de positie van de vrouwen is winst.

Wij willen ook dat het mogelijk blijft om nieuwe pasjes te verstrekken, dat past binnen de erkenning dat er altijd prostitutie en verslaving zal zijn. Daarom willen we graag de toezegging van de wethouder om in schrijnende gevallen voor verslaafde vrouwen een hardheidsclausule toe te passen. De SP zal dan voor het voorstel stemmen, het openhouden van de tippelzone en continueren van Next Step.

Tot slot wil ik mijn waardering uitspreken voor de moed van Nicole en de andere dames die hun verhaal verteld hebben. Ook waardering voor de hulpverleners van Next Step, die continu vertrouwen moeten winnen en heel veel geduld moeten opbrengen.

Dank u wel voorzitter.

Desiree Egberts