Degradatiespook

24 maart 2004

Degradatiespook

ga je mond spoelen!

Als je als Arnhems raadslid wat vindt over Arnhems Trots Vitesse kom je al gauw in de lokale krant, vooral ook omdat de rest van de Arnhemse politiek er liever helemaal maar niks meer over zegt. Haal jullie hoofden eens uit dat zand! (De beruchte quote opgetekend uit de mond van Edgar Davids gericht aan de toenmalige bondscoach Guus Hiddink dringt zich ook op, maar die zal ik maar niet gebruiken...)

Praten over Vitesse en de Arnhemse politiek doe je trouwens hier.

Artikel uit De Gelderlander van 24-03-2004
'Belang gemeente
staat op het spel'

Door HARM GRAAT en EELKO WESTER

ARNHEM - Vitesse heeft gisteren nogmaals erkend dat de problemen nog lang niet voorbij zijn. In de Arnhemse politiek gooit SP - fractievoorzitter Gerrie Elfrink de knuppel in het hoenderhok. Hij heeft vragen gesteld aan B en W. De kern: wat gebeurt er als de club degradeert?

U hebt schriftelijke vragen gesteld aan burgemeester en wethouders over Vitesse en het gemeentelijke reddingsplan. Wat is de aanleiding?

"De stand op de ranglijst. Die is niet bepaald florissant te noemen. De kans bestaat dat Vitesse degradeert. Wethouder Gast heeft altijd gezegd dat het bijna 30 miljoen euro kostende reddingsplan niet degradatieproof is. Maar niemand weet wat de exacte gevolgen zijn als het tot degradatie komt. Wat betekent dat voor de club, voor de gemeente, voor het reddingsplan, voor Gelredome? Ik merk dat deze vraag ook leeft onder de supporters."

Nadat het reddingsplan op 1 oktober 2003 is goedgekeurd door de gemeenteraad, zijn er een nieuw bestuur en een Raad van Commissarissen aangetreden bij de club. De gemeente heeft zichzelf, met medeweten van de gemeenteraad, op afstand gezet. Waarom klopt u nu dan toch bij B en W aan?

"Omdat de gemeenteraad wel moet kunnen controleren of het goed gaat met het reddingsplan. Of er bijvoorbeeld bijsturing nodig is. Ik vind dat het college van B en W een actieve informatieplicht heeft jegens ons als raadsleden. Maar wij horen niks meer over Vitesse! Geen tussentijdse rapportages, helemaal niks. Terwijl er wel grote gemeentelijke belangen op het spel staan. De gemeente heeft Vitesse vorig jaar per slot van rekening gered omdat de club zo belangrijk werd gevonden voor de uitstraling van Arnhem. Is dat nu dan niet meer belangrijk? De gemeente is ook eigenaar geworden van Gelredome. Maar wat heb je aan het stadion als Vitesse als de hoofdhuurder zou wegvallen? Het kan toch niet zo zijn dat de gemeente met een grote mond eerst de boel redt en vervolgens toekijkt hoe alles naar de knoppen gaat. Denk verder aan wat dat betekent voor de geplande ontwikkeling van een nieuw stadshart in Zuid."

Hoe verklaart u het dat het vanuit de gemeente zolang stil is geweest rondom Vitesse?

"Ik denk dat het te maken heeft met een stukje Vitesse-moeheid. Had ik zelf ook last van. We zijn er met z'n allen zolang mee bezig geweest. Bij sommigen speelt het nog steeds hoor. Tegenover GroenLinks hoef je het V-woord maar te laten vallen en je hoort een diepe zucht.

Maar ondertussen is en blijft er heel veel onduidelijk. Over de gevolgen van degradatie, maar bijvoorbeeld ook over de rol die marktpartijen zouden moeten spelen in de toekomst van Vitesse. In het reddingsplan staat expliciet dat er gezocht zou gaan worden naar bedrijven die een structurele rol zouden krijgen in de toekomst van de club. Niets hoor je daar over. En we zijn nu maanden verder. Ik ben ook nog benieuwd naar de reden waarom ontwikkelaar TCN in de ban werd gedaan door de gemeente."Hebt u de contracten die bij het reddingsplan horen inmiddels mogen inzien?

"Dat is ook zoiets. Ik heb het gevraagd, maar het is me botweg geweigerd

Hebt u de contracten die bij het reddingsplan horen inmiddels mogen inzien?

"Dat is ook zoiets. Ik heb het gevraagd, maar het is me botweg geweigerd! Waarom? Ik denk omdat er dingen in staan die men liever niet naar buiten wil brengen. Ik denk bijvoorbeeld dat in de contracten als voorwaarde is vastgelegd dat Karel Aalbers nooit meer een rol mag krijgen bij Vitesse."

Nu Vitesse nogmaals heeft erkend in het lopende seizoen miljoenen euro's te kort te komen, is het denkbaar dat Vitesse opnieuw voor steun aanklopt bij de gemeente. Is dat bespreekbaar?

"Alleen als er dit keer aan een structurele oplossing wordt gewerkt. We hebben als gemeenteraad nu twee keer de fout gemaakt om Vitesse te helpen - eerst met die lening van 5,4 miljoen en toen met het grote reddingsplan - zonder dat onderbouwd was dat de gemeente het geld terugkrijgt. Ik heb altijd al gezegd dat de Vitesse-begrotingen waarmee werd gewapperd, helemaal nergens op sloegen. Volkomen onbetrouwbaar. Dat blijkt wel weer.

De SP heeft tegen het vorige reddingsplan gestemd omdat het bedrijfsleven er niet bij betrokken was. Alleen als dat alsnog gebeurt, zie ik kansen voor een echte oplossing."