Een beetje integer?

24 september 2004

Een beetje integer?

Arnhems D66 fractievoorzitter Marjon Stellingwerf trad afgelopen zomer plotseling af als raadslid. De reden voor haar besluit bleef aanvankelijk in nevelen gehuld, maar via het geruchtencircuit werd al snel duidelijk dat ze een baan bij de gemeente Arnhem had aanvaard.

In de vorig jaar aangenomen integriteitscode voor raadsleden staat duidelijk omschreven dat dit helemaal niet kan. Afgetreden raadsleden mogen een jaar lang geen betrekking bij de gemeente Arnhem aanvaarden.

Mevrouw Stellingwerf bleek ook nog te hebben gesolliciteerd op een interne vacature. Iets wat voor raadsleden ook niet is weggelegd.

Twee regels zijn overtreden (de verantwoordelijk wethouder noemt dit "oprekken") om Mevrouw Stellingwerf aan haar baan te helpen en haar verweer is dat ze van deze regels niet op de hoogte was (in het kader: "sorry agent ik wist echt niet dat je hier maar 50 mocht, dus een bekeuring kunt u mij niet geven!") Stellingwerf weigert van haar baan af te zien en dus zal er komende raadsvergadering een schriftelijke stemming plaatsvinden over deze kwestie. Vindt de raad dat regels ook voor haar gelden of dienen alleen burgers zich hieraan te houden? Ik ben benieuwd naar de uitkomst.