Boycot

8 oktober 2004

Boycot

Artikel uit de Gelderlander:

Woensdag gehaktdag voor
SP in Statenzaal
Door ROB BERENDS

ARNHEM - De SP houdt ervan tegenstanders hard aan te vallen. Maar in Gelderland riep de partij het onheil over zich af en wordt ze nu zelf het slachtoffer. Woensdag gehaktdag in de Statenzaal.

SPâer Paul Freriks staat verwilderd op het spreekgestoelte van de Gelderse Statenzaal. Rooie wangen, zweet op het voorhoofd, grote ogen, opgejaagde blik. Rond de drie interruptiemicrofoons verdringen zich boze fractievoorzitters. Dit is een jachttafereel. Maar wel een waarin de prooi zelf de jagers voor het diner heeft uitgenodigd.

SP-fractievolger Toine van Bergen had het maanden geleden gewaagd de provincie Gelderland een âcriminele organisatieâ te noemen. Reden: de provincie besloot langer dan wettelijk toegestaan te doen over de invoering van Europese milieuregels.

Woedend reageerde de Gelderse. politiek.Van GroenLinks tot LPF, ze hebben het gehad met de SP die gezien wordt als een fractie die makkelijk met grote beschuldigingen komt, alleen om te scoren. Maar omdat in de zomer het politieke circus maanden stil ligt, komt het pas drie maanden later tot een confrontatie.

CDA-fractieleider Harry de Vries dient een motie in waarin staat dat Provinciale Staten de SP scherp veroordelen en oproepen de term âcrimineelâ in te trekken. Commissaris van de koningin Jan Kamminga zegt: âU hebt alle 1500 medewerkers van de provincie gecriminaliseerd.â

PvdAâer Piet Bijl probeert het poeslief dreigend: âHet is onze diepste wens de samenwerking met u voort te zetten.â

Freriks bevindt zich, daar op het spreekgestoelte, zwetend en wel, in een onmogelijke positie. Hij is het zelf niet eens met de term âcriminele organisatieâ maar wil geen afstand nemen van zijn partijgenoot. De motie wordt aangenomen, met 55 tegen 12 stemmen.

Freriks is dan al een gewond hert. De eerste aanval is uren eerder ingezet. De SP had als enige partij geen verantwoording afgelegd over de vergoeding, van 52.226,72 euro, die de fractie jaarlijks krijgt. Dat uitgerekend de partij, die anderen graag beschuldigt van smijten met overheidsgeld, zich niet verantwoordt, zet kwaad bloed. âMinachting voor de Staten", roept de PvdA. âOncollegiaal, van de gekke, een blamage", vindt GroenLinks.

Freriks probeert de zaak nog te redden door een twaalfregelig financieel overzicht rond te delen, maar dat maakt het alleen maar erger.

âEen vodje", oordeelt Van Roosmalen van de PvdA. En LPFâer Wullink spreekt smalend van een âindrukwekkend stuk papierâ. Uiteindelijk maakt Freriks zijn excuses en belooft hij snel met een goede verantwoording te komen. Voorlopig krijgt de SP echter geen geld meer van de provincie.

Of de prooi helemaal wordt opgepeuzeld, is de vraag.

CDAâer Harry de Vries zegt aan het eind van het debat dat hij het gehad heeft met de SP. âAls het aan mij ligt, zult u dat de komende tijd merken ook", bijt hij Freriks toe.

De SP-leider kijkt terneergeslagen. Het vervelende voor hem is dat het in Gelderland tamelijk vaak ligt aan Harry de Vries, de voorzitter van de grootste fractie. Als het strijdtoneel er een kwartiertje later verlaten bij ligt, zegt de CDA-leider: âDit gaat consequenties hebben. Als de SP ons criminelen vindt, kunnen wij niet meer normaal met ze omgaan. We overlegden veel als negen fractievoorzitters. Dat zal gaan veranderen.â

Zijn collegaâs van SGP en LPF knikken al instemmend. Maar een eind verderop vindt Sjaak van ât Hof van GroenLinks dat dit te ver gaat. âZo kan de SP in de slachtofferrol kruipen. Dat lijkt me niet handig.â

De reactie van Paul Freriks en die van mij op deze kwestie kun je lezen op zijn eigen weblog