Een 8 van de jury!

6 oktober 2004

Een 8 van de jury!

Ben erg blij met de 8 die de jonge jury mij heeft nog toegekend.
Ook in de beroordeling van Nico Wiggers kan ik me wel vinden!

Artikel uit de Gelderlander van dinsdag 05 oktober 2004

Een tip vanaf de zijlijn: wees vooral 'niet saai'
Door HARM GRAAT

ARNHEM - Hoe goed of slecht zijn 'onze' Arnhemse politici? Of beter: zijn ze in in staat een helder verhaal te houden? Vwo - scholieren Joery en Patrick (15) keken mee tijdens de algemene beschouwingen. Als juryleden van de nieuwe generatie.

Pro Arnhem-leider Martin van Meurs (let op de stropdas in partijkleur) op de voorgrond, de kritische âjuryledenâ Joery en Patrick op de achtergrond.- Foto: Jan Wamelink

Het brilletje op het puntje van de neus. Op, af. Op, af. Een arm geleund tegen het spreekgestoelte, een arm in de zij. Nico Wiggers, fractievoorzitter van Zuid Centraal, kijkt zijn collega-raadsleden aan. Zijn lippen bewegen even niet tijdens deze algemene beschouwingen. Maar zijn gezicht spreekt boekdelen in de volle raadszaal: zo, wat moeten jullie nou?

"Die man komt een beetje arrogant over", vindt vwo-scholier Joery Wildekamp (15), die vanaf de tribune toekijkt. "En hij viel uit tegen de coalitie, terwijl zijn eigen partij daar zelf deel van uitmaakt. Raar."

Klasgenoot Patrick Groot Bruinderink (15) is al even streng in zijn oordeel. "Deze meneer zegt wel veel, hij brengt niet echt een heldere boodschap over." De rapportcijfers die in het kladblokje worden neergepend zijn niet mals: een vijf, van allebei.

Nee, dan deed de vorige spreker het in de ogen van de jonge juryleden stukken beter. Dat was SP'er Gerrie Elfrink, zelf nog geen dertig. Strak in het pak en met een versgeschoren 'coupe millimeter', trok hij op luide toon van leer tegen burgemeester en wethouders, die 'te veel oog voor prestigeprojecten en te weinig oog voor de mensen in de wijken' zouden hebben.

Alhoewel Joery en Patrick de Arnhemse politiek helemaal niet hebben gevolgd, stáát Elfrinks verhaal, vinden ze. "Hij praat hard. Duidelijk. Met stemverheffing. Hij heeft een sterke houding, een duidelijke boodschap en doet alles uit z'n kop. Dat maakt het geloofwaardiger dan wanneer ze daar staan en een velletje papier voorlezen", zegt Joery.

Een acht voor Elfrink, van allebei. Patrick: "Ik vind hem agressief, maar op een positieve manier."

Wat te denken van Lenneke Jaspers, met afstand het meest beruchte raadslid van Arnhem. Omdat ze altijd zo schreeuwt, volgens collega's. Omdat het lijkt alsof ze altijd op ruzie uit is. "Ik vind haar zelfverzekerd, direct en niet saai", oordeelt Joery. Of hij de crux van Jaspers betoog heeft begrepen? "Ja, dat ze tegen de drugsboot is." Patrick merkt op dat Jaspers 'een beetje irritatie opwekt'. "Bij de andere raadsleden, maar ook bij mij. Maar ik vind dat wel goed. Zo komt je boodschap wel over. Doordat ze reacties uitlokt, denk je na over wat ze zegt. Je zag dat heel veel partijen met haar in discussie gingen. Daarmee worden de verschillen tussen al die partijen tenminsten wat duidelijker. Dat maakt het voor de kiezer leuker. En beter te volgen."

Een dikke zeven voor Lenneke. Die nog wel moet werken aan haar non-verbale communicatie, luidt het advies. "Ze staat daar maar een beetje. Een beetje stijfjes, een beetje tuttig."

De politieke inhoud mag aan de twee scholieren goeddeels voorbijgaan, over de wijze waarop de boodschap over het voetlicht wordt gebracht (voor de kiezer minstens zo belangrijk, denk aan Kennedy, denk aan Fortuyn), hebben ze een uitgesproken mening. Belangrijk: "Begrijpelijke taal spreken, voorbeelden gebruiken, gooi er wat humor in, lok discussie uit, wees desnoods irritant, dat is altijd nog beter dan saai."

Oudgediende Dick Tiemens van de PvdA scoort mede dankzij zijn 'droge humor' een 7,5, de kopstukken van GroenLinks (6), D66 (6,5), Stadsbelang (6,5), ChristenUnie (6,5), Pro Arnhem (6), VVD (6,5) zitten eveneens op een voldoende qua presentatie. CDA'er Erik ter Meulen valt wat Joery en Patrick betreft genadeloos door de mand. "Al moest hij op het laatste moment voor iemand anders invallen. Het lijkt alsof hij zelf niet snapt wat hij voorleest."