Floriade

19 oktober 2004

Floriade

Morgen wordt er in het stadhuis wederom gesproken over de Floriade.
Op 12 Juli sprak de commissie Economische en Sociale Zaken al uitgebreid over de Floriade.
Voor het gemak hieronder het verslag van deze vergadering. Veel van de vragen en bezwaren die we destijds hadden, staan nog steeds overeind.
De SP zal zich blijven zich verzetten tegen het aangaan van dit veel te riskante avontuur.

3. Tussenbalans Floriade

Voorzitter: de commissie heeft een raadsvoorstel en een memo ontvangen, waaruit blijkt dat de gemeente â¬100.000,- beschikbaar heeft gesteld. ⬠52.000,- is daarvan ingezet. Voorstel is in te stemmen met het opstarten van de bidbookfase en de resterende ⬠48.000,- gemeentelijke bijdrage daadwerkelijk beschikbaar te stellen ten behoeve van de bidbookfase.

D66 (dhr. de Wit): gaat akkoord met het voorstel.Zuid Centraal (dhr. Geurtz): zal de derde verkenning in de gaten houden. De fractie gaat akkoord met het voorstel.

GroenLinks (dhr. v.d. Deen): het is een leesbaar stuk en hoopt dat dit in het vervolg net zo blijft. Verontreiniging: de fractie maakt zich zorgen over het opruimen van de verontreiniging. Het komt tot 60% voor rekening van het rijk. Moet het worden opgeruimd? Wat is de meerwaarde van de Floriade om met extra vreemd vermogen versneld op te opruimen. Stichting: hoe worden bestuurders in het Floriadebestuur gekozen? Recron: wat is de input hiervanAantal bezoekers op bladzijde 13: is de ondergrens het minimum vereiste of het verwachte aantal bezoekers?

Stadsbelang Arnhem (dhr. Woudt): het is een ambitieus plan en er is enige twijfel of het ook realistisch is. De aannames zijn gebaseerd op cijfers over 2002. De fractie maakt zich zorgen over de financiële paragraaf. Het proces mag niet worden gestopt.

SP (dhr. Elfrink): er is â¬100.000,- toegezegd waaraan derden zouden mee betalen. Uitgangspunt is versterken en aanvullen. Hoofdpunt in het eerste raadsvoorstel was synergie tussen Stadspark en Floriade. Het huidige voorstel betekent een verzwakking van het project. Begrenzing tussen bruggen: de fractie heeft de indruk dat meer grond wordt gebruikt voor het festijn, zoals natuurgebied Meinerswijk. Worden particulieren hiervoor onteigend? Er is natuur aanwezig in het gebied. De fractie wil hiervoor de gevolgen weten van het bouwen van de Floriade. Er is geen draagvlak bij de natuurorganisaties. Bodemkosten: zijn sterk gedateerd. Het is onduidelijk wie dit betaalt en hoe het proces verloopt. Parkeren: voor de becijfering van het aantal bezoekers wordt Haarlemmermeer als uitgangspunt gehanteerd. Daar was sprake van een tekort aan bezoekers. De fractie ziet liever een ander uitgangspunt. In Meinerswijk zijn tijdelijk parkeergarages voorzien. Wat is hiervan het realiteitsgehalte? Ook wordt gesproken over transferia aan de rand van de stad. Welke transferia betreft dit?Realisatie: wethouder heeft aangegeven dat de meerkosten voor de Floriade beperkt zijn, omdat het Stadspark er toch al komt. Toch ziet de fractie een financieel gat tussen de realisatie van zoân park en wat nodig is voor een Floriade. Een Floriade kost geld. Daarom moeten risicoâs worden aangegaan en garanties worden afgegeven. Het college is nog niet op de gedachte gekomen om partners mee te laten betalen. Van de groene naar de blauwe rivier is een visie van Rijkswaterstaat. Daar moet de gemeente geen geld in steken. Ambtelijke capaciteit: hoeveel wordt hiervoor ingezet?

PvdA (dhr. v.d. Bron): gaat akkoord met de invulling van de resterende â¬48.000. Gesprekken grondeigenaren: hebben deze resultaat gehad? Gedateerde ramingen: is hier recent nieuw inzicht in gekomen? Parkeervoorzieningen: de fractie wil hier meer inzicht in krijgen. Externe ondersteuning: tegen een hoog bedrag worden externen hiervoor ingehuurd. In de commissie Financiën is regelmatig bezwaar gemaakt tegen een dergelijke werkwijze. De fractie wil nader worden ingelicht waarom dit extern en niet intern is opgelost. Termijnen: wanneer zullen de keuzes voor modellen worden gepresenteerd?

VVD (dhr. Schoenmakers): sanering grond: de fractie wil hierover duidelijkheid krijgen alvorens verder te kijken naar een Stadspark. Ten aanzien van het risico dat explosieven worden gevonden wil de fractie verduidelijken dat er geen financiën worden ingezet voor risicovolle projecten. Dekking: is tot â¬100.000 akkoord. De fractie wil nog extra geld inzetten voor het vervolgproces hierna. Als blijkt dat dit proces geen dekking van 100% heeft, zal de fractie hieraan zijn stem onthouden.

CDA (dhr. Jansen): hoopt op meer fondsen zodat een optimaal bidbook kan worden opgesteld. Het is van groot economisch belang de Floriade binnen te halen.

Pro Arnhem (dhr. van Beers): de bodemsanering is een onzekere factor. Er is geen daadwerkelijke financiële vergelijking gemaakt tussen de bouw van een Stadspark en van een Floriade. De financiële paragraaf is onduidelijk en is slecht onderbouwd. wethouder: dankt de commissie voor de brede steun om de resterende â¬48.000 in te zetten. Grondverwerving: is men mee bezig. Als de wethouder hier nadere informatie over zou geven, zou hij zijn onderhandelingspositie verliezen. Zodra hier meer over bekend is, zal hij de commissie informeren. Het is een cruciaal onderdeel van de Floriade.

Zuid Centraal (dhr. Geurtz): doordat de wethouder met de Floriade voor dit terrein naar buiten is getreden, staat de onderhandelingspositie al onder druk.

Wethouder: daarom is gesproken over het verschil tussen een Stadspark en de Floriade. In de onderhandelingen kan de gemeente daarom een onafhankelijke positie innemen. Dat er een duurzaam park van moet worden gemaakt is een punt van zekerheid. Aangezien we dat consequent volhouden, heeft dit onze positie binnen de NTR versterkt.Grondvervuiling: de gemeente Arnhem hanteert een beleid van functionele sanering en zal dit ook hier toepassen. Als dit wordt gevraagd ten behoeve van Ruimte voor de Rivier of van de Floriade moet worden bezien hoe dit wordt opgelost. 60% van de niet-gesubsidieerde grondsaneringen komt voor eigen rekening. Het is van belang na te gaan of die vervuiling kan worden opgeruimd. Zonder Floriade waren we nog niet op dit punt aangekomen. Het is nog niet scherp in beeld. Daarom wordt nader onderzoek gedaan.Scheiding Stadspark en Floriade: de strategie was erop gericht eerst onderzoek te doen naar ontwikkeling van een Stadspark en daarna van een Floriade. Voor het eerste onderzoek was â¬100.000 uitgetrokken. Dat bedrag is daar niet volledig voor uitgegeven. Mede door bijdragen van andere partijen is â¬48.000 over voor de volgende fase. Wethouder had aangegeven dat als hij een bedrag wilde gebruiken voor de bidbookfase, hij er in de commissie op zou terugkomen. Dat moment is nu aangebroken.Ingeschatte bezoekersaantallen waren in Haarlemmermeer te hoog. Daarom zijn we hier uitgegaan van de minimale berekening. Dan spreken we niet meer over risicoâs, maar over investeringen. Het zijn investeringen om een park te realiseren. Er wordt nu verder gekeken om na te gaan hoe de Floriade kan worden georganiseerd. In deze fase wordt een berekening gedaan van onder andere de risicoâs. Het worden geen opgeklopte verhalen.Stichting Floriade: wordt uitgewerkt zodra de NTR besluit de Floriade aan Arnhem toe te kennen. Dan is het van belang als gemeente dichtbij het vuur te zitten om invloed op het proces te hebben. Het is de afweging van de mate waarop de gemeente hiervoor verantwoordelijkheid wil dragen en hierop invloed wil hebben.Realisme plan: het is erg realistisch. Het uitgangspunt is een stadspark te maken. Parkeren: er is niet gerekend op teveel bezoekers. Tegen de tijd dat de Floriade wordt gehouden kan ook extra worden geparkeerd bij Gelredome en in Rijnboog. Verder zijn elders tijdelijke voorzieningen gedacht. Dit wordt verder uitgewerkt wanneer de Floriade werkelijk aan Arnhem wordt toevertrouwd. Verzwakking: is niet aan de orde. De kern van de Floriade zal plaatsvinden tussen de bruggen en er zal voor tijdelijke voorzieningen gebruik worden gemaakt van Meinerswijk. De Floriade zal zich ook naar de binnenstad richten, wellicht richting Malburgen, Rijnboog en Schuytgraaf. Het is van belang de visie van de Floriade alvast mee te laten nemen in deze gebieden. Door De Ruimte van de Rivier zal Meinerswijk wellicht een ander vorm aannemen. Tijdelijke parkeergarage: is een optie, maar als hiervoor geen draagvlak is zal het niet worden gebouwd. Het behoort niet tot de portefeuille van wethouder De Ronde.Ecologische hoofdstructuur: is een randvoorwaarde voor de ontwikkeling van de Stadsblokken. Er zijn nu ontwerpbureaus zonder extra kosten ingezet om dit te onderzoeken.Stadspark: er komen enkele modellen, die aan bewoners worden voorgelegd. Een basismodel met minimale ingrepen, uitlopend tot een ambitieus model dat uitgroeit tot een kwalitatief Stadspark. Het wordt gekoppeld aan de Floriade dan wel uitgesmeerd over de tijd. De uiteindelijke modellen wordt voorgelegd aan de raad. Reactie bewoners: zijn het er unaniem over eens dat er iets moet worden gedaan aan het gebied. De invulling is niet expliciet besproken. De randvoorwaarden zijn belangrijk. De ecologische hoofdstructuur en de toekomstige woonbotennota worden daarin meegenomen. Regio: â¬500 mln. wordt in de regio besteed.

Besluit: De commissie adviseert bij meerderheid om in te stemmen met het collegevoorstel om de bidbookfase op te starten en de resterende gemeentelijke bijdrage ad â¬48.000 hiervoor beschikbaar te stellen. Pro Arnhem en de SP tekenen aan tegen het collegevoorstel te zijn.