Volksverlakkerij tot de macht 3

Referendum over
Stadshart Zuid
Door onze verslaggever

ARNHEM - Arnhem moet kunnen meedenken over het nieuwe Stadshart Zuid en uiteindelijk via een referendum een keuze maken uit verschillende mogelijkheden voor het bouwplan rondom Gelredome, Rijnhal, Kronenburg en Malburgen.

Dat stelt gemeenteraadslid Bert Geurtz voor. Hij wil een raadscommissie oprichten die de stad betrekt bij de discussie. "Het moet een plan worden dat door Arnhemmers is geïnspireerd." Als het aan Geurtz ligt, moeten Arnhemmers volgend jaar al een keuze kunnen maken.

De Arnhemse gemeenteraad heeft in het kader van het reddingsplan voor Gelredome en Vitesse vorig jaar besloten dat in Arnhem-Zuid een nieuw stadshart moet komen. De opbrengsten van deze ontwikkeling kunnen worden gebruikt om het dertig miljoen euro kostende reddingsplan gedeeltelijk te betalen. De gemeente denkt winst te maken op de aankoop van zowel het stadion als de gronden eromheen.

In het gebied rondom het Nijmeegseplein moeten winkels, woningen, kantoren en andere voorzieningen komen. Daarmee moet het zuidelijk stadsdeel een bruisend stadshart krijgen. Het gaat om het gebied rond Gelredome, winkelcentrum Kronenburg, de Rijnhal en Malburgen.

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem heeft naar aanleiding van een studie gekozen voor een variant om in de oksels van het Nijmeegse plein woon/kantoortorens te bouwen en daar een winkelplein aan op te hangen.

Bij Gelredome kunnen een entertainment- en concertcentrum met hotel komen, bij Kronenburg een woonboulevard langs de snelweg en op de plek van de te slopen Rijnhal huizen.

De fractie van Zuid Centraal wil met andere raadsfracties een discussie beginnen over wat Arnhemmers willen. Het plan is om een aantal Arnhemse architectenbureaus te vragen mee te denken.

"Maar we willen ook scholieren en studenten erbij betrekken. Op de hogescholen zijn diverse studierichtingen die zich met architectuur en bijvoorbeeld ook economie bezighouden die zouden kunnen helpen bij het ontwerpen van het plan. Als we verschillende alternatieven hebben, willen we dat aan Arnhemmers voorleggen in een referendum. Het liefst willen we snel zijn. Eigenlijk willen we niet wachten op een referendum tegelijk met de verkiezingen voor de gemeenteraad. Maar of dat haalbaar is, weten we niet", licht Geurtz toe.

Hij ziet grote mogelijkheden voor het gebied. "Maar we moeten ook reëel zijn en accepteren dat het Stadshart Zuid niet strijdig kan zijn met de Rijnboogplannen voor de binnenstad. Maar dat lijkt me eerder een uitdaging dan een beperking."

Bert Geurtz, Zuid Centraal

Referendum onder de bevolking over de ontwikkeling van Stadshart Zuid?
Prima daar ben ik helemaal voor. Maar wat me opvalt, Bert Geurtz is dat toen het ging om het soortgelijke Rijnboogproject je tegen de komst van een referendum stemde met als reden dat je de besluitvorming over een dergelijk omvangrijk plan niet bij de bevolking neer kon leggen. Een en ander zou te ingewikkeld zijn om uit te leggen aan de mensen in Arnhem. Is dat nu het om het Stadshart Zuid gaat opeens anders geworden, Bert Geurtz ? Gelden die argumenten nu opeens niet meer? Of had je soms heimelijk hele andere redenen om tegen het Rijnboogreferendum te stemmen, Bert Geurtz? Wat is dit voor een volksverlakkerij?

Je stelt een commissie voor die een referendum moet gaan onderzoeken, Bert Geurtz? Heeft de raad in meerderheid niet al lang besloten dat er een referendum moet komen en is er door die meerderheid ook niet al gezegd dat er een dergelijke commissie moet komen? Wat is dit voor een volksverlakkerij, Bert Geurtz?

En verder zeg je ook nog: "Maar we moeten ook reëel zijn en accepteren dat het Stadshart Zuid niet strijdig kan zijn met de Rijnboogplannen voor de binnenstad. Maar dat lijkt me eerder een uitdaging dan een beperking."

Wat is dit voor een regelrechte onzin. Hoezo geen beperking? Het Rijnboogplan maakt een gezonde en zeer gewenste ontwikkeling van het zuidelijke stadsdeel nagenoeg ONMOGELIJK lees het rapport er maar op na. Dus wat nou uitdaging? Een geheide mislukking zul je bedoelen. En hoezo moeten we accepteren dat het Rijnboogplan de ontwikkeling van Arnhem Zuid lamlegt? Omdat jouw partij Zuid Centraal zijn zegen heeft gegeven aan de omstreden Rijnboogmegalomanie en een referedum hierover onmogelijk heeft gemaakt? Moeten we dat maar accepteren? Moeten de burgers in Arnhem Zuid gewoon maar accepteren dat jouw partij Zuid Centraal ,die zegt voor de belangen van het zuidelijk stadsdeel op te komen, de komst van een serieus centrum in Zuid de grond in heeft geboord?

Dit interview is volksverlakkerij tot de macht 3, Bertz Geurtz en dat accepteer ik helemaal niet!