Democratie vertrapt, Exit Burgemeester

26 november 2004

Democratie vertrapt, Exit Burgemeester

PERSVERKLARING

De fractievoorzitters van de gemeenteraad van Arnhem zijn donderdagavond 25 november 2004 bijeen geweest.

De fractievoorzitters hebben uitgesproken het zeer te betreuren, dat inhoud van een vorige vertrouwelijke vergadering naar buiten is gekomen. Na de betreffende vergadering is nagelaten naar buiten te spreken over het plaatsvinden van deze vergadering en het volgende te melden:

Er is destijds gesproken over een notitie, die niet werd gedeeld door de meerderheid van de fractievoorzitters. De notitie is daarop vernietigd omdat de inhoud over personen ging.

In de vergadering van vanavond is er een punt gezet en we richten ons samen op de toekomst. In januari 2005 zal er een debat plaatsvinden in de Raadscommissie Veiligheid, Openbare Orde en Algemeen Bestuurlijke zaken en in de Gemeenteraad over de rol van de Burgemeester, het college en de raad in het dualisme.

Annemarie Engels
Vice-voorzitter gemeenteraad Arnhem

"De fractievoorzitters" staat er. Moet zijn de fractievoorzitters van CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, Pro-Arnhem, PvdA, Stadsbelang, VVD en Zuid Centraal. Willen ze mij soms ook al "niet bestaand" verklaren?

Minderheidsstandpunten worden zonder scrupules op totalitaire wijze vernietigd.
Geschreven rapporten van het stempel "nooit geschreven" voorzien, wordt blijkbaar normaal gevonden. Niet eens een verklaring dat zoiets in de toekomst niet meer voor zal komen. Vergelijkingen met duistere regimes dringen zich op.

Blijkbaar vind men zichzelf dermate zwak dat men tegen "beschadiging" beschermd moet worden.
Alsof deze belachelijke gang van zaken niet schadelijk is. Of er zijn ernstige verwijten te maken en dan zal dat in het belang van de stad consequenties moeten hebben, of er is niks aan de hand, maar dan worden we bestuurd door bange mietjes. Een nadere toelichting richting de Arnhemse burgers acht men niet nodig

Met geen woord wordt er gerept over de vertrouwelijkheid die door een of meerdere van bovengenoemde partijen geschonden is. Het wordt "betreurt", maar de dader ligt op het kerkhof en men heeft er geen moeite mee doodleuk als één blok met het lek of de lekken een schijnheilige verklaring op te stellen. Lekken mag vanaf heden dus als "de gewoonste zaak van Arnhem" worden gezien.

"In de vergadering van vanavond is er een punt gezet en we richten ons samen op de toekomst."
Ik geloof hier helemaal niks van. Vele gesprekken zijn er al achter gesloten deuren gevoerd over de onderlinge verhoudingen. Sinds Lenferink weg is, is het mis. De geheime gesprekken hielpen niets. Er werd niks uitgesproken en er veranderde niks. In het openbaar het debat aangaan daar hebben de burgers recht op. Het zorgt er ook voor dat de afspraken helder worden. Voor iedereen is dan zichtbaar waar men zich aan dient te houden. Dan hoeft er ook niet stiekèm met de krant gebeld te worden als er wat loos is.

In de artikelenreeks "stad zonder stuurman" zoals die is verschenen in de Gelderlander heb ik me samen met o.a. Stadsbelang genuanceerd uitgelaten over burgemeester Krikke. De coalitiepartijen vonden het toen nodig haar tot de grond toe af te branden om hun eigen falen te verhullen. Als toen het openbare debat was aangegaan, had ze zich met een openhartige opstelling prima uit de strijd kunnen redden, ook ten aanzien het rumoer over haar directe medewerkers.

Nu is echter door haar eigen toedoen en dat van "de fractievoorzitters" een beeld van incompetentie, angsthazerij en manipulatie rond haar persoon ontstaan. Pauline Krikke ga in het belang van Arnhem weg uit het stadhuis! Met mijn "collega fractievoorzitters" kan de bevolking in 2006 afrekenen.

Lang leve de democratie!