Vragen aan ‘t hoedje

19 november 2004

Vragen aan ‘t hoedje

Hieronder het interpellatieverzoek over de kwestie: (zie Sim Sala Bim, Hokus Pokus, Pilatus Pas)

SP fractie in de gemeenteraad van Arnhem

Interpellatieverzoek over âSim Sala Bimâ rapport

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Arnhem,

Dagblad de Gelderlander maakte vrijdag 19 november melding over het bestaan van een uiterst kritisch rapport over de Arnhemse burgemeester Krikke. Het rapport is door de Raadsleden Van Dijk, Van Meurs en Blom opgesteld naar aanleiding van kritiek vanuit de politiek richting de burgemeester. Tevens zijn door alle fractievoorzitters minus die van de SP en de fractie Jaspers achter gesloten deuren gesprekken met de burgemeester gevoerd. Zowel de inhoud van de gesprekken als de inhoud van het rapport, zijn onder de pet gehouden. Het rapport schijnt men âofficieelâ nooit te hebben geschreven.

De hele gang van zaken is voor de fractie van de SP aanleiding een interpellatie over dit onderwerp aan te vragen.

Het gaat daarbij in eerste termijn om de volgende vragen:

Waar is het rapport?

Wat is de inhoud van het rapport?

Van wie ging het initiatief uit om het rapport en de serie gesprekken onder de pet gehouden? Waarom heeft men besloten om het rapport en (de uitkomst van) de serie gesprekken onder de pet gehouden?

Naar de mening van de SP was de vertrouwelijkheid ongewenst en voor de SP destijds aanleiding niet deel te nemen aan de gesprekken. Maar de SP is ook van mening dat afgesproken vertrouwelijkheid niet eenzijdig en zonder overleg kan worden opgezegd. Hoe kan het dat de overeengekomen vertrouwelijkheid blijkbaar toch is geschonden? Wat is âvertrouwelijkheidâ waard als er zo mee omgesprongen wordt? Welke stappen worden er ondernomen ten aanzien van de schending van de vertrouwelijkheid in deze kwestie?

Van wie ging het initiatief uit het rapport de status âniet bestaand / nooit geschrevenâ mee te geven? Waarom werd in gezamenlijkheid besloten het deze status mee te geven? Vindt men dit een acceptabele gang van zaken?

Van wie ging het initiatief uit om de SP fractie en de fractie Jaspers geen kennis te laten nemen van dit rapport? Waarom hebben de fractie van de SP en de fractie Jaspers nooit kennis gekregen van dit rapport?

Hoe kijkt men terug op de hele gang van zaken?

Wat denkt men dat de gevolgen van de hele gang van zaken zijn als het gaat om:

â¢Het imago van het stadsbestuur bij de Arnhemse burger?

â¢De onderlinge verhoudingen binnen het Arnhems Stadsbestuur?

â¢De onderlinge verhoudingen binnen de coalitie?

â¢De positie van de burgemeester?