De wolf en de 9 watjes

17 december 2004

De wolf en de 9 watjes

Artikel uit de Gelderlander:

SP-fractievoorzitter Gerrie Elfrink handhaaft zijn verzoek aan justitie om te onderzoeken welk gemeenteraadslid heeft gelekt over een geheim gehouden kritisch rapport over burgemeester Pauline Krikke.

Tijdens de deze week gehouden gemeenteraadsvergadering heeft Elfrink wel zijn vertrouwen in de burgemeester uitgesproken. Eerder had hij op zijn weblog op internet Krikke oproepen om zo snel mogelijk te vertrekken.

Aanleiding is een door drie raadsleden geschreven kritisch rapport waarin werd geconstateerd dat burgemeester Krikke een aantal directe medewerkers had gekoeioneerd. Onderzoek voor dat rapport was gedaan in opdracht van negen fractievoorzitters. In de vergadering van onder meer fractievoorzitters en Krikke werd besloten om het rapport als 'niet bestaand/niet geschreven' te beschouwen en er over te zwijgen. Desondanks lekte de inhoud van het rapport uit naar deze krant.

Elfrink wilde tijdens de gemeenteraadsvergadering de negen fractievoorzitters van PvdA, VVD, CDA, Zuid Centraal, GroenLinks, Pro Arnhem, D66, ChristenUnie en Stadsbelang aan de tand voelen. "Als het onderzoek in opdracht van de fractievoorzitters is uitgevoerd, moet daarover verslag worden uitgebracht aan de gemeenteraad", zegt Elfrink. "De fractievoorzitters hebben echter besloten om het rapport te vernietigen. Dat kan niet zo maar. Dat hadden de fractievoorzitters mogen uitleggen. Bovendien wilde ik de burgemeester een platform geven om nu eens te zeggen wat zij van alle kritiek vindt. Ze heeft tot nu toe niets gezegd. Daar had ik kritiek op. Zo'n stille burgemeester hoeven we niet in de stad."

De zogeheten interpellatie werd door zeven fractievoorzitters niet toegestaan. PvdA-fractievoorzitter Dick Tiemens legde daarover een verklaring af. "We betreuren de gang van zaken. We hebben een vervelend jaar achter de rug. Dat willen we nu afsluiten en klaar zijn voor een nieuw begin. We kijken vol vertrouwen uit naar de nieuwjaarstoespraak van de burgemeester. Voor ons betekent een nieuw jaar een nieuw begin. We willen Arnhem bruisend op de kaart zetten."

Burgemeester Krikke reageerde daarop met een korte verklaring. "Ik heb de uitspraken van zowel Gerrie Elfrink als namens zeven fractievoorzitters goed in mijn oren geknoopt. Ze zijn geformuleerd in het belang van de democratie en van Arnhem. Ik dank Gerrie Elfrink voor zijn verzoek tot verheldering en de fractievoorzitters voor de boodschap van hun verklaring", aldus Krikke. Die daarmee vooral aangaf blij te zijn met het vertrouwen in haar door zeven fractievoorzitters expliciet was uitgesproken na heftige kritiek op haar functioneren in april in de serie Stad zonder Stuurman in De Gelderlander. Elfrink vond Krikkes verklaring sterk en sprak ook zijn vertrouwen in haar uit.

"Maar ik verwacht van justitie wel onderzoek naar het lek. Ik heb er in een brief om verzocht, maar nog geen reactie gehad. Het kan ook in Arnhem niet zo zijn dat gemeenteraadsleden ongestraft vertrouwelijke zaken lekken. Ook van raadsleden mag integriteit worden verwacht."

Even de dingen op een rijtje:

14 april. Gelderlander pakt groot uit onder de kop "Stad zonder Stuurman" alle fractievoorzitters doen uitspraken over Burgemeester en het College. Hierover wilde ik een debat in de gemeenteraadm omdat ik wilde weten wat deze uitspraken (met name coalitiepartijen pakten flink uit) hadden te betekenen.

Het debat werd mij geweigerd omdat men eerst achter gesloten deuren wilde spreken. Belachelijk, vond ik dat dat. Wie in de krant uitspraken kan doen kan ook in de raad verantwoording over deze uitspraken afleggen. Daarnaast voorspelde ik dat sessies achter gesloten deuren niets zouden oplossen. Uit protest deed ik niet mee.

Nu blijkt dat alleen over "de omgang met medewerkers door de burgemeester"achtergesloten deuren is gesproken. De groep raadsleden heeft zonder opdracht van de raad en zonder de volledige raad op de hoogte te stellen een onderzoek ingesteld. Een onderzoek waartoe zij helemaal niet bevoegd is. Interne Personeelszaken vallen namelijk onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris. Alleen in zeer ernstige gevallen - denk aan fraude, corruptie- kan de raad een onderzoek instellen en dan alleen door middel van een "raadsenquete".
De groep was niet geequippeerd voor het onderzoek. Voor een gedegen onderzoek naar interne personeelszaken moet men in ieder geval een blik in de personeelsdossiers kunnen werpen. De groep heeft hierin geen inzage gehad, simpelweg omdat men daartoe niet bevoegd was. Waarschijnlijk is het niet eens bij zo opgekomen hierna te vragen. Met de verantwoordelijk gemeentesecretaris werd namelijk pas gesproken nadat het rapport al was geschreven! Prutswerk dus.
Vervolgens werd het rapport ook nog eens vernietigd. Eveneens ontoelaatbaar omdat men als raadsleden(ook al had men geen opdracht gekregen) verplicht was verslag aan de gemeenteraad uit te brengen. Kortom het groepje raadsleden is ongemandateerd, onbevoegd, ongeëquipeerd en onvernatwoordelijk te werk gegaan. Vervolgens wordt er als klap op de vuurpijl ook nog eens gelekt. Een daad die met de mantel der liefde is bedekt. Inplaats van volgens de democratische spelregels vernantwoording af te leggen over waar de dames en heren de hele zomer mee bezig zijn geweest, weigert men keihard een interpellatie, die deze kwestie aan de kaak wil stellen. Triest, treurig en laf!

De burgemeester liet zich van een betere kant zien. Ondanks dat door het onmogelijk maken van de interpellatie haar ook het gelegitimeerde platform om wat terug te zeggen, werd ontnomen, wierp ze haar ketenen af en legde een verklaring af. Moedig. Wat mij betreft is zij als winnaar uit de "strijd" gekomen. de 9 fractievoorzitters kozen het hazepad.