Kerstrapportje

18 december 2004

Kerstrapportje

Bijna kerst en dus is het rapportentijd.
Laat ik als raadslid eens de stoute schoenen aantrekken en de collegeklas van een beoordeling voorzien.
Het is een streng rapportje geworden. Moet ook, want niet alleen is dit een oppositierapport, de dames en heren moeten wél geprikkeld worden om voor de rest van het seizoen met betere prestaties te komen! Aanvullingen en reacties van harte welkom.

Chris de Ronde (Groen Links)
Hield zich een groot deel van 2004 voornamelijk bezig met de door hem vurig gewenste Floriade tentoonstelling -een uit de kluit gewassen vakbeurs van de milieuonvriendelijke Land en Tuinbouwindustrie. Traditie bij de Floriade is dat miljoenenrekeningen op het bordje van gemeenten worden gelegd. Chris kon gelukkig op het allerlaatste moment tot inkeer worden gebracht. Er werden in 2004 veel te veel bomen gekapt in Arnhem en op het op orde brengen van stoep, straat en plantsoen werd onder leiding van Chris wederom beknibbeld. Chris kán en moet dus beter!

Rob Gast (CDA)
Gaf zónder toestemming van de gemeenteraad Vitesse voor twee jaar uitstel van betaling en gaf daarmee te kennen nog steeds géén gevoel voor politiek te hebben ontwikkeld. Had veel uitstel nodig om het financieel jaarverslag door de raad te krijgen. Wil als Wethouder Financieën zijn halve portefeuille als Wethouder Cultuur uit handen slaan door te komen met zware bezuinigingsvoorstellen in deze sector. Ontzettend aardige man en zal mede daarom nooit gaan uitblinken als wethouder.

Sjoerd Veenstra (Zuid Centraal)
Ook in 2004 weer een raadsel waar deze man precies voor staat. Beschikt niet aantoonbaar over een visie die de vierkante stoeptegel overstijgt en lijkt dus meer geschikt voor de dorpspolitiek van Elden dan voor de stad Arnhem. Zei weer iets te vaak âHet maakt mij niet uit wat de raad beslist.â Heeft het hele jaar zijn best gedaan om tegen de wens van de raad in géén integraal gehandcaptenbeleid op te stellen. Zijn motieven voor deze halsstarigheid zijn tot op de dag van vandaag in nevelen gehuld. Roerde zich als wethouder âintegratieâ nauwelijks bij het âStadsdebatâ over dit onderwerp. Verder geen brekebeen gebleken.

Sander van Bodegraven (PvdA)
De eerste wethouder van buiten de Stad. De verwachtingen die dat met zich meebrengt ten aanzien van extra kwaliteit heeft hij nog niet weten in te lossen, maar is verder zeker geen complete stuntel. Wethouder van het miljoenentekortenbarende monster Arnhem Centraal en politiek verantwoordelijk voor gerommel met de grondexploitatie en het aan de kant schuiven van onwelgevallige onderzoeken binnen dit project. (in de eerste plaats moet hierbij naar zijn voorganger Lenferink worden gekeken.) Is er ook in 2004 niet ingeslaagd om de bevolking van het Rijnboogplan te overtuigen. Kwam daarnaast niet eens in de búúrt van zijn belofte om in Arnhem 35% woningen in de sociale sector te bouwen. Heeft dus bij iedereen die op een betaalbare woning wacht nog een hoop goed te maken.

Inez Pijnenburg (VVD)
Samen met Jantien Vlam verantwoordelijk voor de peperdure puinhopen die achterbleven als gevolg van mismanagment bij Werk & Scholing. Blijft zeer ver van de kwalificatie dossiertijger. Gaf het slechte voorbeeld door wachtgeld van de provincie te toucheren bovenop haar al riante wethoudersalaris en kon volgens ex-VVD raadslid Anno Zijlstra beter weer Franse les gaan geven. Liet in 2004 wél zien over lef en volksbloed te beschikken door overtuigend met Emile Hartkamp levensliederen te zingen.

Jantien Vlam (PvdA)
Dankzij haar staat er nu een volwaardig drijvende opvang voor problematisch drugsverslaafden -een teken van beschaving. Onder haar leiding sloeg de boot echter ook een schandalig groot gat in de begroting. De kosten bleken namelijk bijna vier keer hoger dan aanvankelijk geraamd. (Zie ook wethouder Pijnenburg.)

Pauline Krikke (VVD)
Blonk uit tijdens de Airborneherdenkingen en was daardoor opeens niet meer âde onzichtbare burgemeesterâ. Moet dit echter wel vast zien te houden, anders heeft ze die naam zo weer terug. Hoeft als burgemeester geen leidersfiguur te zijn, maar dit punt wringt wél door de voortdurende stuurloosheid van het college als geheel. Onjuist handelende fractievoorzitters probeerden haar een half jaar lang met pek te besmeuren, maar kozen uiteindelijk het hazepad. Krikke bleef té lang stil in deze kwestie, maar wist zich net op tijd en met klasse te herstellen. Functioneert prima als voorzitter van de Raad.