Kroko Theo

7 december 2004

Kroko Theo

"Afgrijselijk dat je niets met elkaar kunt afspreken zonder dat het in de krant komt. Soms is het nodig zulke afspraken te maken. Fractievoorzitters die zo lekken, zijn ruggegraatloze slapdarmen. Ze zijn het door de kiezer in hen gestelde vertrouwen niet waard om de verantwoordelijkheid voor het besturen van deze stad te nemen.

Aldus fractieleider Theo Theijsse in de Gelderlander van afgelopen maandag. Theijsse reageert op het lekken van een of meerdere raadsleden over het "vernietigde" rapport over burgemeester Krikke.

Met deze uitspraak op zichzelf ben ik het volledig eens. Het schenden van vertrouwen is een kwalijke zaak. Het anoniem naar de krant lopen is ook nog eens achterbaks. Politici hebben een voorbeeldfunctie. Veel ambtenaren in het stadhuis hebben te maken met vertrouwelijke informatie. Van deze mensen wordt verwacht dat zij hier uiterst integer mee om gaan en bij overtreding van de regels kunnen zij terecht rekenen op gedegen onderzoek en forse sancties. Deze ambtenaren zouden van politici mogen verwachten dat ook zij zeer zorgvuldig met vertrouwelijkheid omgaan en dat bij gebleken schending in ieder geval een onderzoek wordt ingesteld.

Het lekken over het vertrouwelijke rapport was voor de fractievoorzitters (incl. Theijsse) en de burgemeester géén aanleiding om een onderzoek in te stellen. Sterker: men koos ervoor om opnieuw in gezamenlijkheid en dus mét het anonieme lek achter gesloten deuren overleg te voeren. Resultaat van dit overleg was opnieuw nÃet de komst van een onderzoek naar het schenden van de geheimhouding maar een schijnheilige aandoende verklaring waarin het lekken werd "betreurd". Schijnheilig omdat men het anonieme lek doodleuk liet mee ondertekenen. Tevens werd in de verklaring besloten een punt achter de kwestie te zetten, waarmee voor de anonieme dader de verklaring in feite een vrijwaring van het eigen handeldeen vormde. Zelfs een verklaring dat zulks in de toekomst niet langer zou worden getolereerd werd niet in de brief opgenomen. Ook Theo Theijsse schaarde zich achter deze verklaring en zijn woorden in de Gelderlander hierover zijn dan ook krokodillentranen.

Kortom het uitblijven van een onderzoek naar het lekken in de Arnhemse politieke top en de verklaring waarin de dader in de gelegenheid werd gesteld zichzelf te vrijwaren en anoniem te blijven is een uitermate slecht signaal richting de ambtenaren en de burgers. Ik wenstte mij niet te scharen achter de groep van fractievoorzitters en de burgemeester die dit ernstige voorval met de mantel der liefde onopgehelderd wilde bedekken. Ik zag geen andere weg dan het Openbaar Ministerie over de kwestie te benaderen.

Theo Theijsse baarde afgelopen jaar al eerder opzien door de integriteit van Arnhemse ambtenaren in twijfel te trekken, zonder overigens bewijzen hiervoor te overleggen. Na het door Theijsse geëistte onderzoek bleek het verhaal van Theo Theijsse niet meer dan een kwalijke zeepbel, waarvoor hij nog steeds niet zijn excuus richting de Arnhemse ambtenarij heeft gemaakt. (zie Gelderlander 20-10-2004) Theijsse huilt dus niet alleen krokodillentranen maar meet ook nog eens met twee maten.

Theo Theijsse droog je krokodillentranen en maak je excuses aan de Arnhemse ambtenarij.